28 februar 2013

Pride fra Amager Bryghus

Pride er en Imperial Stout, i Amager Bryghus flotte Sinners serie. Som de fleste andre, er jeg stor fan af portere, og jeg blev bestemt ikke skuffet over denne kraftige fætter.

Pride
Amager Bryghus
Pride er en flot kulsort øl på 10% alc, med et luftigt nøddebrunt skum som hurtigt forsvandt. Så bliver en øl simpelthen ikke flottere. Jeg forstår ikke helt hvordan den fint påklædte mand på etiketten repræsenterer stolthed (med mindre det det er noget med at have skyklapper på og rundsave på albuerne), men det er rigtigt flot tegnet.
Aromaen er utroligt god, med duft af brændt malt, lakrids, lidt kaffe, og en god bitterhed. Det er en tung og krydret aroma, uden at det bliver for meget. De er utroligt glade for humle ude på Amager, men her synes jeg at de har styret sig, og det hele passer fint sammen.
I smagen er der malt, lakrids, lidt karamel, og masser af den brændte smag som en god porter skal have, specielt i eftersmagen. Pride er rigtigt tyk og smagfuld, så meget at det næsten smager som om der er brugt belgisk gær, og den har en dejlig lang eftersmag. Jeg elsker denne type øl, og synes at Pride smager fantastisk.
Det er en Stout som Amager Bryghus kan være stolte af, og jeg gav den en karakter på 9/10.

Jeg er lige vendt hjem efter 8 dage i Egypten, og øllene dernede var ikke noget at skrive hjem om ;) Så er det dejligt at komme tilbage til de hjemlige bryggryder, som flyder over med skønne øl.
Højt skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar