04 februar 2013

Liberty Ale fra Anchor Brewing

Anchor Brewing fra San Francisco var en del af den amerikanske ølrevoulution i 80'erne, og deres faste øl kan fås overalt. Jeg har købt 3 af dem i Fakta, og fået en Porter i fødselsdagsgave. Her får I en anmeldelse af Liberty Ale, opkaldt efter Paul Revere's historiske ridt under den amerikanske uafhængighedskrig.

Bryggeriet Anchor Brewing har eksisteret siden 1876, og fik en reneseance i 1971 da en hovedrig arving fra Maytag dynastiet opkøbte det (Maytag er et amerikansk hvidevaremærke). Inden for få år udsendte de øllene Steam Beer, Porter, Old Foghorn og Liberty Ale, hvilket stadigt er de mærker som de lever højt på. De brygger på nogle flotte kobberkedler, og gør meget ud af at fortælle at de kun bruger rigtig byg (og hvede) og hele humlekogler. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvor meget øl de brygger om året, men når man kan få dem herhjemme til under 20,-, må det være ret store mængder de sprøjter ud.

Liberty Ale
Anchor Brewing
Liberty Ale er en uklar gylden Pale Ale på 5,9% alc. Den har en god bitter aroma, med en god humle duft af citrus og melon, samt duft af korn og lidt honning. Der var faktisk noget mere aromaen i den, end jeg havde regnet med.
Jeg syntes at smagen var endda rigtigt god. Det var en god bitter smag, med citrus og melon, og en bitterhed som fra grape eller vindruekerner, uden at grapen blev for overvældende. Der var ikke meget sødme i den, men lidt smag af korn, som bidrog til en rigtig god smagsfylde, som også fortsatte i en halvlang bitter eftersmag. Selvom Anchor selv kalder Liberty Ale for en IPA, er den i den danske definition af ølstilarter, lavet af De Danske Øldommere, nævnt som et eksempel på stilarten Amerikansk Pale Ale. Amerikanske bryggerier er ofte meget glade for de typer humle som giver meget grapesmag, men her er der brugt Cascade humle på en måde, så humlearomaen er mere nuanceret.
Jeg synes at Liberty Ale er en rigtig god øl, specielt i betragtning af prisen på 19,-, og gav den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Jeg har været i San Francisco 2 gange, men dengang vidste jeg intet om øl, så en øltur til USA står meget højt på min ønskeseddel. Det kunne godt nok være spændende at se Anchor Brewing, og de mange andre gode bryggerier i Californien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar