12 februar 2013

Krenkerup Påskeøl

Øllene fra Krenkerup Bryghus fås hos COOP, og er brygget til en bredt publikum. Jeg synes ikke ligefrem at det er spændende øl, ja faktisk synes jeg, at den eneste gode øl jeg har smagt fra deres hånd er deres Rauch Bier. Men de skal da have chancen, så jeg har erhvervet deres Påskeøl i Super Brugsen.

Påskeøl
Krenkerup Bryggeri
Etiketterne fra Krenkerup er holdt i et fint klassisk design, og så kan jeg rigtigt godt lide at de har deres egne flasker, med Krenkerup støbt i flasken. Flot. Selve øllen er også rigtigt flot, og er uklar kastaniefarvet med et tæt beige skum, som holdt forholdsvis længe. Det er en overgæret øl på 6,5% alc, altså en Ale, med en ganske ok aroma, som dufter af lidt malt, samt lidt citrus og blomster fra humlen. Normalt er påskeøl jo undergærede, så i denne overgærede øl er der mere aroma end normalt, men jeg synes stadigt på en eller anden måde at den dufter af lagerøl... måske er det den humle som der er brugt, jeg ved det ikke.
Smagen synes jeg faktisk er rigtig god. Den smager ret meget af malt, samt af citrus, græs og blomsterhumle. Det er lidt som en blanding af en mørk Bock, og en engelsk bitter, for den har den solide maltsmag fra bocken og så den tørre bitterhed vi kender fra engelske øl. Måske som en art Brown Ale. Det giver en ret god mundfylde, og en halvlan eftersmag som både er lidt krydret og samtidigt syrlig-bitter med citrus, græs og en anelse grape.
Jeg blev meget positivt overrasket over Krenkerups Påskeøl, og endte med at give den en karakter på 7,5 ud af 10.

Jeg er i virkeligheden ikke så vild med påskeøl, for jeg synes at de ret tit bare er en classic med en kylling på. Der er selvfølgeligt enkelte undtagelser, som fx alle påskeøls moder Paulaner Salvator, som er en rigtig god undergæret øl. Jeg vil se om jeg kan skaffe sådan en fætter, og lave en anmeldelse af den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar