15 februar 2013

Rochefort 6

Trappist bryggeriet Rochefort brygger nogle fantastiske øl, ikke mindst deres mesterværk Rochefort 10. Deres Rochefort 6 er en Dubbel, og er også virkeligt god.

Rochefort 6
Det er en flot nøddebrun Ale på 7,5% alc, med et tæt flødefarvet skum som holdt længe. Aromaen var rigtig god, med duft af belgisk gær, malt sødme, og en smule bitterhed med duft af citron. Rochefort 6 har en dejlig fyldig aroma, men er samtidigt ret frisk , af en belgisk dubbel.
I smagen er der malt, noget let krydret a la kardemomme, lidt frisk syrlighed, som citrus, og lidt bitterhed som specielt er tydelig i eftersmagen. Denne flaske var kun 3-4 måneder gammel, og jeg tror at hvis den fik lov til at stå lidt længere, ja altså.... hvis den havde fået lov til det, ville noget af bitterheden og det syrlige være forsvundet, så malten og det krydrede havde fået mere overtaget, og skabt en mere sødlig balance. Men den smager også godt som den er, og er samtidigt dejligt letdrikkelig af en øl på 7,5%. Eftersmagen var halvlang og både krydret, bitter og sød.
Jeg synes at Rochefort 6 er en rigtig god øl, og jeg gav den en karakter på 8,5 ud af 10.

Jeg elsker en god belgisk Dubbel, og denne fra Rochefort er et godt eksempel på dem. Den bedste er dog efter min mening Westmalle Dubbel, som har en dybere smag, der er mere sødlig og krydret. Vores lokale mikrobryggere laver nogle fantastiske øl, men der er nu langt mellem dem som kan overgå de gode klassiske trappister.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar