10 januar 2017

Imperial Fanø Forår

På det dejlige Fanø ligger et bryghus som har spillet en stor rolle i den danske øl-revolution. Ikke kun for deres glimrende øl, men fordi  de har haft nogle af verdens bedste bryggere ansat. Bryggerne Shaun Hill og Ryan Witter-Merithew var med til at gøre Fanø Bryghus til en success, og fik stor indfydelse på vores danske mikrobryggerier. De har stadigt tætte relationer til Danmark og samarbejder med de danske bryggere, men Shaun og Ryan brygger nu på de hypede amerikanske bryggerier Hill Farmstead og Three Floyds. Senest har bryggeren Mike Romeo arbejdet hos Fanø, men han stoppede i oktober, og arbejder nu på nu Magpie Brewing.
Jeg har fået fingre i Fanø's Imperial Fanø Forår, hvilket er deres batch nr 800.

Imperial Fanø Forår er en Imperial Bock som første gang blev brygget til påsken 2015. Det er en
rigtigt flot øl, som kommer i en lille 33cl flaske, hvilket i betragtning af de 10% alk vist er meget fornuftigt.
Imperial Fanø Forår Batch 800 fra Fanø Bryghus
Imperial Fanø Forår
Fanø Bryghus
Aromaen er forholdsvis sød af en undergæret øl, med duft af karamel, nødder, en udemærket bitterhed, og lidt duft af humle langt i baggrunden. I smagen er der også en rigtig god bitterhed, men det skal der også til, for det er en forholdsvis sød øl. Der er masser af smag af karamel, brændt malt, nødder, og en næsten frugtig smag af nødder og dadler. Der er faktisk så meget frugt i smagen, at jeg spekulerer på om den overhovedet er undergæret, eller om de bare kalder det for en Bock pga farven:) Der er en rigtig god muldfylde, og en halvlang eftersmag som er både bitter, krydret og sød.
Det er en rigtigt lækker og smagfuld øl, så jeg giver Imperial Fanø Forår en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Det er ikke så tit at jeg ser øl fra Fanø Bryghus i mine lokale ølforretninger, men heldigvis får jeg nogle gange lidt direkte import, da min ven Morten ofte kommer til Fanø. Jeg ved desværre ikke hvem der nu er blevet brygmester på Fanø, men jeg håber at vedkomende er dygtig, så jeg kan få nye spændende øl importeret, næste gang Morten besøger Fanø.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar