13 juni 2016

Jacobsen Porter - Mørk Fyldig Balance

Husbryggeriet Jacobsen har begået en Porter, og den er sgu slet ikke så ringe. De har forsøgt sig med portere et par gange før, bl.a. deres Mermaid Porter samt en Brett gæret Porter på ølfestivallen i 2008, men denne nye udgave er den første i det faste sortiment. Jeg begav mig en tur i Superbrugsen for at anskaffe mig en flaske, og drak den med stort velbehag.

Jacobsen Porter
Carlsberg Jacobsen
Jacobsen Porter er en kaffesort øl på 6,5% alk, med et tæt lysebrunt skum som holder relativt længe. Jeg synes at det er en rigtigt flot øl, men nu synes jeg også rigtigt godt om selve Jacobsen flasken.
Aromaen er overraskende god, med en mild duft af kaffe og chokolade, samt brændt sort malt og en antydning af røg. Porteren er brygget med røgmalt lavet hos danske Stauning Whiskey, men røgen er på ingen måde dominerende, men ligger blot som en venlig baggrund. Der er en fin bitterhed fra malten, som sammen med en god frugtighed får aromaen til at virke dejligt fyldig.
Smagen er også dejligt fyldig, specielt for de relativt beskedne 6,5% alk. En mørk-ristet maltsmag balanceres af smag af kaffe og chokolade (nogle vil nok mene at det smager af lakrids), samt en fin bitterhed. Der er en let sødme, som i eftersmagen dog forsvinder bag en god kaffebitterhed. Eftersmagen, som holder dejligt længe, har også en antydning af røgsmag bag kaffe/chokolade bitterheden.
Jeg synes at Jacobsen Porter er en virkeligt lækker øl, med en god balance mellem smag og fylde, så jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.

Øllene fra Carlsbergs husbryggeri Jacobsen, kan købes i de fleste supermarkeder, og til en ret fornuftig pris. Man kan vælge at se sig sur på industribryggeriet Carlsberg, selv når øllet kommer fra deres mikrobryggeri Jacobsen, men det synes jeg ville være syndt, for jeg synes at de hos Jacobsen laver nogle rigtigt gode øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar