22 april 2016

Schiøtz Belgisk IPA

I øl-serien Schiøtz fra Albani, er der kommet en Belgisk IPA. Som øltype er en belgisk IPA jo en mindre bitter men mere blød IPA, som er gæret med belgisk Ale gær, hvilket giver en god frugtig smag. Anders Kissmeyer, den tidligere stifter af Nørrebro Bryghus og en af Danmarks mest kendte bryggere, har bidraget til opskrifterne til øllene i Schiøtz serien. Han har helt sikkert haft en hånd med i, at denne Belgiske IPA er brygget med både citrus, hyldeblomst og guava.

Belgisk IPA
Schiøtz, Albani, Royal Unibrew
Schiøtz Belgisk IPA er en ravgylden øl på 5,9% alk, med et tæt flødefarvet skum som holder længe og efterlader lidt blonder på glasset. Man skulle næsten tro, at der er brugt enzymer m.m. for at få det flotte skum, men jeg kan nu alligevel ikke undlade at beundre det. Jeg synes faktisk i det hele taget at det er en flot øl, for selvom etiketten er ret simpel, så passer den rigtigt godt til selve øllens farve. Det er da fint :)
Aromaen er stille og rolig, med en svag bitterhed. Der er lidt duft af citrus, græs, blomster og en frugt duft som ligesom understøtter humleduften. Smagen har en ganske fornuftig bitterhed, men den overdøves næsten af malt- og frugtsmag. Der er smag af citrus, græs, lidt grape, vindruekerner, og så en lidt sær frugtsmag som må være fra guava og hyldeblomst. Jeg synes heldigvis ikke at øllen direkte smager af hyldeblomst, men det må bidrage til den blomstrede bitterhed. I eftersmagen fortsætter den fine bitterhed, men for mig forstyrres den lidt af den lidt sære frugtsmag.
Jeg kan elles rigtigt gode lide belgiske IPA'er, og jeg kan faktisk godt lide at denne har en fin frugtighed., men kombinationen af hyldeblomst og guava bryder jeg mig åbenbart ikke om.
I betragtning af, at dette er en øl til 12,- synes jeg alt i alt, at Schiøtz Belgisk IPA er en ganske udemærket øl. Den er langt fra en klassisk IPA, men den er vel også lavet til først og fremmest at være frisk og frugtig.
Jeg giver Schiøtz Belgisk IPA en samlet karakter på 7 ud af 10.

Jeg anmeldte de første øl i Schiøtz serien sidste sommer, og syntes faktisk at de var ganske gode til prisen. Så da Royal Unibrew for et par uger siden kontaktede mig for at spørge om de måtte sende mig nogle flasker af de nye øl i Lottrup og Schiøtz serien, sagde jeg naturligvis ja tak. Det er jo altid spændende at smage nye øl, uanset hvilket bryggeri de kommer fra :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar