04 april 2016

Herlig Humle fra Brygværket

Brygværket er et fantombryggeri, lavet i samarbejde mellem One Pint og Christian Skovdal Andersen. Christian laver opskrifterne, og One Pint får øllene i butikkerne. Denne Herlig Humle er blevet brygget siden 2012, og er brygget på Ørbæk Bryghus.

Herlig Humle
Brygværket
Herlig Humle er en flot ravgylden Pale Ale på 5% alk, med et luftigt flødefarvet skum. Den humle-elskende bi på etiketten er tegnet af Christian selv, og prydede også hans BeerHere øl Honning & Lavendel Pilsner.
Aromaen er fint bitter, med humleduft af citrus og grape, samt en duft af vindruekerner som jeg forbinder med en tør øl, uden meget restsødme. Der er også en fin duft af malt, som også er at finde i baggrunden af øllens smag. Sammen med en god bitterhed, er maltsmagen af brød med til at give en rigtigt godt mundfornemmelse. Der er humlesmag af citrus, grape, blomster og noget friskt som minder mig om stikkelsbær.
Jeg synes at Herlig Humle er en dejligt bitter amerikansk Pale Ale, og giver den derfor en karakter på 8,5 ud af 10.

Da øllene fra Brygværket kom i 2012 blev de solgt i Dansk Supermarked, og jeg husker dem som en lidt tynd omgang, set i forhold til ophavet. Herlig Humle var dengang mørkere, med mere smag af karamel og en mindre markant bitterhed. Opskriften er tydeligvis blevet gjort mindre supermarkedsvenlig, og det er jeg glad for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar