13 januar 2016

Passion Feber IPA fra Brewski

Det svenske bryggeri Brewski har på kort tid fået næsten kult-status blandt danske ølnørder. Det er et eksperimenterende bryggeri, som er inspireret af de amerikanske vestkyst bryggerier og af Mikkeller og Omnipollo. Jeg har været ret glad for de øl fra Brewski som jeg har smagt på diverse ølfestivaller, så da jeg fandt denne Passion Feber IPA på Systembolaget, røg den hurtigt i min indkøbskurv.

Passion Feber IPA fra Brewski
Passion Feber IPA
Brewski
Passion Feber IPA er en flot gylden øl på 7% alk, med et tæt hvidt skum som holdt længe. Etiketten er en børnetegning af en passionsfrugt, for øllen er tilsat passionsfrugt i brygningen. Flere svenske bryggerier eksperimenterer med at brygge med eksotisk frugt, for at få endnu mere af den frugtsmag som man ellers ville få fra humlen. Det svenske stjernebryggeri Omnipollo har lavet en lang række frugt-øl, som næsten alle er virkeligt gode, og Brewski er altså hoppet med på denne vogn.
Jeg synes tydeligt man kan lugte passionsfrugten i aromaen, hvilket er med til at give øllen masser af frugt duft. Faktisk så meget, at det slører duften af humle. Men det er en dejlig aroma, med en fin bitterhed. I smagen er humle smagen og bitterheden meget mere dominerende. Der er lidt frugtighed i baggrunden, men smagen er først og fremmest af grape og citrus. I den halvlange eftersmag kommer frugtsmagen lidt mere frem, men jeg ville aldrig have gættet at øllen er tilsat passionsfrugt.
Jeg synes at Passion Feber IPA er en rigtigt frisk og lækker øl, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om passionsfrugt dosen. Jeg synes egentligt at passionsfrugter er lidt kvalme og overparfumerede, så egentligt er det vel meget godt at jeg ikke rigtigt kan smage det. Tja.
Jeg giver samlet Passion Feber IPA en karakter på 8 ud af 10.

Det har hidtil været lidt svært at skaffe øllene fra Brewski i Danmark, men jeg hører at de nu har fået dansk distribution, igen tak til Stovt, så måske kan vi snart finde flere af deres øl i ølforretningerne.
Ellers er der en glimrende chance for at smage øl fra Brewski i morgen d. 14. januar på ølbaren Fermentoren. Her holder Brewski og Dry & Bitter, årets Bedste Nye Bryggeri på Højt Skummende, en fælles Tap Take Over.  Det starter kl 17, og der kommer en masse lækre øl på hanerne. Du kan se mere om arrangementet her: Brewski and Dry & Bitter Extreme 
Højt Skum!

2 kommentarer:

  1. Har I nogen idé til hvor i København jeg kan købe øllen. Vil så gerne have den med til en smagning på lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Nej, desværre ikke. Mit bedste bud er at prøve at ringe rundt til specialsøls forretningerne, for at høre om de har den.
      Prøv også at spørge hos Kvickly i Allerød, hvis du har mulighed for at transportere dem så langt.
      Held og lykke med det.
      Vh,

      Slet