07 januar 2016

2015 set igennem et ølglas!

Nu da 2015 er vel overstået, synes jeg at det er på tide at tage et tilbageblik over årets øl. Mange gode øl har været i glasset i 2015, til mange gode øl arrangementer. Her får I et hurtigt overblik .

I starten af december kørte mange danske ølblogge en serie indlæg, hvor vi kårede hvad vi anså for årets bedste øl, bryggerier mv. Her på Højt Skummende udnævnte jeg den fantastiske Imperial Stout fra Shadow Brewing til Årets Bedste Nye Øl, Den købte jeg på Det Lille Bryggeri da jeg besøgte dem til deres store udsalg af lagrede øl i februar måned.  Det var vist det største øl indkøb jeg har lavet på én gang, undtaget i Belgien.

På årets Ølfestival, som altid er en skøn oplevelse, smagte jeg på Munkebo´s 4 prøvebryg af deres Hjemstavnsøl. Det er altid sjovt at smage hvor utroligt meget gæren betyder for en øls smag, og her var det også meget tydeligt. Til Stockholm Beer & Whiskey Festival i september, hørte jeg Claus Christensen fortælle om hans hjemmelavede gær, og smagte endnu engang på Hjemstavns øllen, med den endelige gær som Claus havde valgt. Da jeg synes at dette arbejde med 'grundformerne' i øl er utroligt spændende, også fx i Ny Nordisk Øl arbejdet, udnævnte jeg Munkebo Mikrobryg til Årets Bedste Bryggeri. Hvis jeg havde valgt det bedste bryggeri udelukkende efter hvor mange gode øl det laver, kunne jeg have valgt Det Lille Bryggeri eller Amager Bryghus til årets bedste, for de er begge helt fantastiske.

Julen er en travl tid, ikke mindst i ølverdenen og her på Højt Skummende. Jeg nåede at smage rigtigt mange juleøl i år, ikke mindst takket være en prøvepakke fra Bryggeriforeningen, tak for den, samt et besøg på den store Julebrygsmagning i Allerød. Jeg havde juleøl på Højt Skummendes Facebookside næsten hver dag i december, og nåede at skrive anmeldelser af et par stykker her på bloggen.
Jeg er stor fan af de stærke og krydrede juleøl, helst med en god smag af malt og frugtsmag fx fra belgisk gær, så de juleøl som jeg har givet de højeste karakterer har været af denne type. Endnu højere for dem som har været lagrede nogle år, så smagen er blevet dybere og mere afrundet. Men det er jo smag og behag.

Højt Skummende havde i år 5 års jubilæum, hvilket blev fejret med et par konkurrence, og en masse gode øl. Bloggen blev i år læst over 32.000 gange, hvilket jeg synes er virkeligt dejligt, og tager som et udtryk for, at de ting jeg skriver om nok ikke er helt ved siden af :) På Facebook er Højt Skummendes side oppe på over 1.100 likes, hvilket gør den til danmarks største ølblog. Det er jo skønt :)

Jeg håber at du også havde et godt øl-år i 2015 og jeg håber, at 2016 bliver mindst lige så godt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar