18 januar 2016

Giraf Beer 10%

I efteråret var jeg til et arrangement hos Ølentusiasterne i Roskilde, hvor Ole Madsen havde lavet en blindsmagnings quiz, baseret på almindelig supermarkedsøl. Det fik mig til at indse, at jeg ikke har ret godt styr på almindelige øl... og det skal så gå ud over Jer ;)
Her får I derfor en anmeldelse af Albanis Giraf øl, men i den stærke version på 10% alk.

Giraf Beer er en stærk lagerøl på 10% alk. Giraf-øllen fås i 4 varianter, på helholdvis 5, 5,6, 7,3 og så denne ekstra kraftige på 10% alk.
Giraf Beer, giraføl, fra Albani
Giral Beer 10&
Albani
Jeg er ikke den store fan af øldåser, men jeg må indrømme at jeg godt kan lide denne guldfarvede giraf-dåse.
Giraføllens aroma er kun let bitter, har en fin duft af brød og en svag appelsin agtig duft, næsten som om der er tilsat appelsinskal. Men det tror jeg nu ikke at der er. Der er slet ikke den søde alkohol duft som vi kender fra guldøl, men mere lidt frugt sødme. Smagen er overraskende rund og kraftig. Der er smag af brød, en frugtsmag som fra lidt appelsin og en ganske udemærket bitterhed for en lagerøl. Der er ikke umiddelbart så meget alkohol smag, men i den lange eftersmag bliver alkohollen mere tydelig. På trods af frugtighed og brødsmag i eftersmagen, bliver alkohollen efter lidt tid for dominerende, og får smagen af malt til at blive underligt udpint.
Jeg synes at denne 10%'s Giraf starter overraskende godt, men efter lidt tid blev jeg ret træt af den. En øl på 10% er jo ikke noget man bæller på 5 min, hvis man gerne vil stå oprejst bagefter, så en trættende eftersmag, det er noget skidt.
Jeg giver Albanis Giraf Beer en karakter på 6 ud af 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar