04 januar 2014

Phister de Noel - Jule Stout fra Flying Couch

Julen er vel overstået, og godt nytår, men her på falderebet får I lige en sidste juleøl anmeldelse, af en fantastisk øl fra Flying Couch. Den var blandt mine favoritøl sidste jul, og jeg synes stadigt at den er lækker.

Phister de Noel
Flying Couch
Phister de Noel er opkaldt efter en hund på Vinbaren i Stefansgade, hvilket Den Lystige Julekalender havde et rigtigt godt afsnit om d. 20. december. Det er en flot kulsort Stout, med den famøse hund udødeliggjort på etiketten. Skummet er tæt og lysebrunt, og efterlod lidt blonder på glasset.
Aromaen er lækker brændt, med duft af chokolade, lidt røg, lidt kaffe, en balanceret bitterhed og lidt krydderier i baggrunden. Jeg synes at det er en rigtigt god aroma med en god balance mellem de mange indtryk.
Smagen er også lækker, med masser af krydderier, chokolade, brændt malt og en stor bitterhed som fortsætter i den halvlange eftersmag. Jeg synes at det er en rigtig lækker Stout, hvor den mørke brændte smag suppleres af en god kaffe bitterhed og af en god dosis julekrydderier.
Jeg gav Phister de Noel en karakter på 8,5 ud af 10.

Sidste år smagte jeg Phister de Noel på fad, jeg tror at det var på Mikkeller Bar, og her husker jeg den som endnu bedre. Jeg gav den faktisk en karakter på 9,5. Øl smager jo næsten altid bedre på fad, så om den højere karakter skyldes dette, eller om opskriften er blevet lavet lidt om siden sidste år, ved jeg ikke. Og det er naturligvis også ligegyldigt, for det er stadigt en rigtigt lækker jule Stout.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar