27 januar 2014

Hypnopompa fra Omnipollo

I BarleyWine har jeg købt Hypnopompa fra det svenske fantombryggeri Omnipollo. Som jeg skrev i min anmeldelse af Leon og Mazarin, laver Omnipollo nogle rigtigt spændende og grænsesøgende øl, som det absolut er værd at holde øje med.

Hypnopompa er en såkaldt marshmallow Stout, fordi der under brygningen, som er foregået på de Molen, er tilsat 100 kg marshmallows. Effekten må være stort set det samme som hvis man tilsatte sukker, bare at der kommer en masse tilsætningsstoffer mv med, som man ellers ikke ville tilsætte øllen. Amager Bryghus har prøvet næsten det samme i deres Gnädige Frau, bare at de også tilsatte kiks... øh... Ja, det skader jo ikke at eksperimentere, men jeg synes måske at det var lidt naivt at håbe at det ville komme til at smage som en S'more. Omnipollo har været lidt mere konservative og tilsat marshmallows samt vanillie.

Hypnopompa
Omnipollo
Det er en rigtigt flot kulsort øl på 11% alc, med et lyst skum som meget hurtigt forsvandt.
Aromaen er utroligt lækker, med duft af vanillie, træ, lidt kaffe, lidt chokolade, en fin brændt lidt røget duft, samt noget mørkt krydret i baggrunden. Det er en lidt sødlig duft, men den er samtidigt dejligt kompleks.
Der er overhovedet ingen karbonering i øllen, eller det var der i hvert fald ikke i denne flaske, så den skal drikkes i meget små tåre. Smagen er meget kraftig og har vanillie, brændt malt og ret meget smag af træ, eller måske er det en oxideret smag. Det giver en helt formidabel mundfylde og en halvlang eftersmag som er brændt og lidt bitter.
Jeg efterlades men sådan en helt tør fornemmelse på læberne, og har faktisk det indtryk at øllen næsten er for kraftig. Jeg synes godt at den kunne trænke til lidt modspil fra lidt mere vanillie smag eller en større bitterhed. Men det er petitesser, for det er virkeligt en fantastisk lækker øl, som jeg samlet give en karakter på 9 ud af 10.

Omnipollo har gode forbindelser til vore danske bryggerier, hvilket bla. har resulteret i flere samarbejder med Evil Twin og et besøg på Mikkeller & Friends for et par uger siden. Til maj kommer Omnipollo med på Copenhagen Beer Celebration, og jeg glæder mig meget til at se hvad de stiller op med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar