15 januar 2014

Kaiserdom Dark

I Fakta har jeg fundet den mørke lagerøl Kaiserdom Dark på dåse. Kaiserdom bryggeriet ligger i ølmekkaet Bamberg i Tyskland, og selvom de generelt laver nogle ret kedelige øl, synes jeg at deres Kellerbier er rigtig god. Dark er en mørk undergæret øl, som vi kender det fra de mørke tjekkiske pilsnere, og jeg synes at det er en ganske glimrende øl.

Dark Lager
Kaiserdom Brauerei
Kaiserdom Dark er en uklar kastaniebrun lagerøl, med et luftigt flødefarvet skum som hurtigt forsvandt. I betragtning af at det er en dåseøl, synes jeg faktisk at det er en ret pæn øl.
Aromaen er mørk og maltet, med en brændt malt bitterhed, lidt duft af nødder, og med lidt humle bitterhed i baggrunden.
Jeg elsker at starte sætninger med ',og', og at sætte umotiverede binde-streger. Det er min lille personlige hyldest til brokke-bloggen over dem alle, Kajs Ølblog. Nå, det var en side-bemærkning :)
Smagen er meget mørk og brændt, specielt for en lagerøl, med en lidt krydret smag, og lidt smag af nødder, i baggrunden. Der er så meget brændt malt, at jeg synes at Dark grænser til at være en Schwarzbier, men også kun næsten, for under den brændte, næsten røgede smag, gemmer der sig stadigt lidt af lagerøllens friskhed.
Jeg synes at Kaiserdom Dark er en overraskende god øl, med en rigtig god mundfylde og eftersmag, og giver den en karakter på 7,5 ud af 10.

Øl:
Dark
Bryggeri:
Kaiserdom
Øltype:
Mørk Lagerøl
Alk.:
4,7 %
Købt:
COOP

1 kommentar:

  1. For os "fattigrøve" der nok vil ha' lidt andet en den alm. pilsner, så er der nogle spændende udenlandske at få i fakta. Jeg har lige købt en røvfuld forskellige engelske og tyske ½ liters dåser, til 6 kr. pr stk. Og nu glæder jeg mig bare til at smage.

    SvarSlet