22 december 2013

4. Advent - Jul Igen

Så blev det 4. advent og julehyggen hænger tæt over landet. Gløgg, æbleskiver, konfekt og småkager i lange baner... Så gælder det om at finde sig et stille sted, hvor man kan sidde og nyde en god øl. Her er 3 gode jule Ale, som kan nydes i en stille stund.
Det Lille Bryggeri laver en fin Ale som de kalder Julebryg. Det er en flot mørkerød øl på 7,4% alc, med et tæt flødefarvet skum som holdt længe, og efterlod blonder på glasset.
Aromaen er rigtig god, med en fin sød duft af malt, karamel og og en godt afstemt duft af krydderier. Der er en god mundfylde og masser af smag af karamel og krydderier, og en god bitterhed som i eftersmagen spiller sammen med en god krydret smag.
Jeg synes at det er en rigtigt god julebryg, med en næsten perfekt balancen mellem bitterhed, sødme og krydderier, og jeg giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

Julebryg
Det Lille Bryggeri
Irmas Udvalgte Julebryg
Skands
I Irma har jeg købt deres Udvalgte Julebryg fra Bryggeriet Skands. Det er en Belgisk Ale som Skands brygger for Irma, hvilket de ifølge Ratebeer har gjort siden 2006.
Aromaen er fin, med duft af malt, krydderi og nellikker. Jeg synes at aromaen er lidt vel sød, men ellers er den god. Smagen er lidt mere kedelig, for her tager det søde lidt overhånd, så selvom der også er en belgisk agtig frugtsmag af figen og blomme, forsvinder det næsten i det søde, og i en stor krydderbitter smag.
Jeg synes sådan set at den Udvalgte Julebryg er en ganske fin øl, jeg synes bare ikke rigtigt at den har den rette balance. Jeg giver den en karakter på 7 ud af 10.
I Føtex har jeg købt en lidt anderledes juleøl fra Nørrebro Bryghus, nemlig deres Dronning Louises Hvide Jul. De skriver at det er en Belgisk Blonde brygget i Frankrig, og så frygter man jo straks det værste, men jeg synes faktisk at den var ganske udemærket.
Aromaen er meget fin, med duft af lidt hvede, citrus og noget frugt a la abrikos. Jeg syntes at det var en fint fyldig men samtidigt frisk aroma. Smagen er meget frisk og frugtagtig, med lidt hvede, citron/lime og en frisk frugtsmag, som gør den sådan nærmest helt perlende.
Jeg har meget svært ved at se at det skulle være en juleøl, men jeg synes faktisk at det er en rigtig god øl, som ville passe godt til en julefrokost. Jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.
Dronning Louises Hvide Jul
Nørrebro Bryghus
Glædelig 4. Advent, og Højt Jule Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar