03 september 2013

Jantarovy Lezak - Flot lagerøl fra Bernard

Jantarovy er en ravfarvet lagerøl fra bryggeriet Bernard i Tjekkiet. Ligesom pilsneren Svatecni er den gæret i åbne kar, og er derefter lagret ved 1-2 grader C i et par uger, som en rigtig traditionel lagerøl. Moderne indrustribryggerier, som fx Carlsberg, springer mere eller mindre denne lange lagringsperiode over, ved at bruge industritricks, fx forskellige enzymer. Det er rart, at der stadigt findes bryggerier som Bernard, som har tålmodighed til at lave øl ordentligt.

Jantarovy
Bernard
Det er en rigtigt flot kobberrød lagerøl på 4,7% alc, med et luftigt flødefarvet skum som hurtigt forsvandt.
Aromaen var god, med en frisk sødlig duft af nødder og malt, og en let bitter duft af citrus og græs fra humlen. Det er ikke en kraftig aroma, men den er ganske fin af en undergæret øl.
I smagen er der karamel, lidt citrus, og ret meget sødme men kun lidt bitterhed. Det er en dejligt fyldig smag, med en fint krydret smag fra malten, som går over i en udemærket bitterhed i eftersmagen. Jeg tror at denne slags mørkerøde lagerøl kaldes en Wienerøl, ligesom fx vores hjemlige 47 fra Carlsberg, men i Bernards udgave er der bare lidt mere fylde og bitterhed end jeg før har smagt i denne øltype.
Jeg synes at Jantarovy er en ganske glimrende øl, men den er langt fra at være blandt de bedste lagerøl jeg har smagt. Jeg gav den en karakter på 7 ud af 10.

Øl:
Jantarovy
Bryggeri:
Bernard
Øltype:
Lagerøl
Alk.:
4,7%
Købt:
Skjold Burne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar