28 september 2013

Hopfest India Pale Ale fra Ugly Duck

Ugly Duck blev kåret til Årets Bryggeri 2012 af Danske Ølentusiaster, og vandt endda for Årets Danske Ølnyhed i begge kategorier. I kategorien Under 6%, rendte deres Simcoe & Chinook IPA med prisen, og jeg synes at det er fuldt fortjent, for det er en dejlig IPA. Hopfest er også en IPA fra Ugly Duck, og her er der virkeligt åbnet for alle humle-sluser.
Hopfest India Pale Ale
Ugle Duck / Indslev
Hopfest India Pale Ale er en uklar ravgylden/orange øl på 7,5% alc, med et tæt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Etiketten er en hyldest til humleblomsten, som de tilsyneladende mener at for få øldrikkere kender.
Jeg synes at aromaen var utroligt god, med duft af malt og korn, og en kraftig humleduft af gran og grape.
Smagen var ret bitter, med en mættet smag af grape, gran, græs og lidt malt sødme. Eftersmagen var også temmelig bitter, men da jeg lige havde vænnet mig til den, syntes jeg at det var en lækker humlesmag med frisk smag af gran og grape. Det er sjovt, at øl kan opleves som meget bitre selvom deres IBU ikke er er specielt høj, og omvendt, hvilket man fx virkeligt kunne smage i Mikkellers Single Hop serie. Hopfest har 'kun' en IBU på 60, men her gør den meget humlesmag, at jeg oplever det som en stor bitterhed. Jeg synes at hopfest er en rigtig god IPA, og gav den en karakter på 8,5/10.

De øl som Martin Jensen førhen bryggede ved Raassted Bryghus syntes jeg var lidt kedelige, men jeg fik nu heller ikke smagt så mange af dem, men under Indslevs vinger på Ugly Duck, laver han virkeligt nogle gode øl. Det samarbejde er vist guld værd for begge parter.

Øl:
Hopfest
Bryggeri:
Ugly Duck Brewing
Øltype:
IPA
Alk.:
7,5%
Købt:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar