21 juni 2012

Organic Rasperry - håndbrygget Samuel Smith

Samuel Smith er et gammelt engelsk bryggeri, hvor man stadigt gærer urten i åbne kar lavet af skiffer, de såkaldte Yorkshire Squares. De er i det hele taget meget traditionelle, og brygger nogle gode klassiske øl, med masser af smag. Mest kendt er vel deres Imperial Stout, som får mange rosende ord i '50 Øl Du Skal Smage før Du Dør'. Jeg har smagt på deres økologiske Rasperry, og den var slet ikke så ringe.


Organic Rasperry
Samuel Smith
Grundøllen til Organic Rasperry er brygget på det lille håndbryggeri Melbourn Bros. i Stamford, og derefter fragtet til Samuel Smiths bryggeri i Tadcaster, hvor man har tilsat økologisk hindbærsaft, og lidt mere økologisk øl. Grundidéen er altså det samme som i Hornbeers Framboise, som jeg synes er rigtigt god.
Organic Rasperry Fruit Beer en flot rød Ale, i en rigtig fin flaske. Skummet var luftigt og fint rødligt, men forsvandt forholdsvis hurtigt. Jeg syntes at aromaen var rigtig god, med en fin duft af malt og karamelt, og en god balanceret duft af hindbær. Hindbærduften var hverken for sød eller for sur, men passede meget fint til malt duften, og var derfor ikke særligt dominerende.
I smagen var hindbærene mere tydelige, og gav en let frugt syrlighed, specielt i eftersmagen. Jeg syntes at det var en rigtig god smag, med en ganske god mundfylde, og en halvlang eftersmag som var krydret og lidt hindbær sur.
Alt i alt syntes jeg at Orginic Rasperry var en rigtig god øl, men jeg havde forventet noget mere dybde i smagen, og jeg gav den derfor en karakter på 7.

Jeg har en Samuel Smith Imperial Stout på lager, og jeg lover at I skal få en anmeldelse af den inden for den nærmeste fremtid. Den glæder jeg mig til at smage :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar