10 juni 2012

Fanø Kunstnerøl - No. 2 Viola Sofia

Fanø Bryghus har lavet en serie øl som udsmykkes af lokale kunstnere fra øen. De almindelige øl fra Fanø synes jeg er halvkedelige, men deres 'specialøl' synes jeg er rigtigt gode.

Bryghuset på Fanø blev startet i 2006, men da man havde investeret alt for kraftigt, bla i et brygværk fra Kaspar Schulz i Bamberg, gik det desværre hurtigt konkurs. Det blev dog startet op igen i 2009, og efter at have ansat først Shaun Hill og derefter Ryan Witter-Merithew som brygmestre, begyndte det at gå fint for bryggeriet. Ud over at brygge egne øl, brygger de også for flere nomadebryggere, aka golddiggers, bla. Mikkeller og Evil Twin, og det hjælper nok godt på omsætningen.

Kunstner Øl nr 2 Sofia Viola
Fanø Bryghus
Etiketten på Viola Sofia er udsmykket af den lokale Fanø kunstner Margit Enggaard Poulsen. Det er en rigtigt flot Imperial Stout på 10,3%, med et tæt nøddebrunt skum, som hurtigt forsvandt.
Jeg syntes at aromaen var ganske god, med duft af lidt røg, lakrids og sød malt. Muldfylden var rigtig god, med en vidunderlig fyldig smag af brændt malt, lakrids, lidt chokolade, og men en fint afstemt bitterhed, som også var at finde i eftersmagen. Der var lidt grape humle over bitterheden, men ikke så meget at det ødelagde smagen for mig. Eftersmagen var halvlang, og var både bitter, krydret og sød.
Jeg syntes at Viola Sofia var en rigtig god Stout, som jeg samlet gav en karakter på 8.

Viola Sofia blev først brygget af Fanø Bryghus for Grassroots Brewing, men til Kunstnerøl Nr 2 er opskriften, i følge de normalt meget pålidelige Beerticker, lavet om.
Jeg synes at det er en ualmindeligt god idé, at Fanø Bryghus brander sig som Fanø øl, ved at lade lokale kunstnere udsmykke deres øl. Det er en rigtig god idé, som måske er lidt inspireret af de flotte etiketter på Hornbeers øl. Jeg har smagt 2 andre af Fanø's kunstner øl, så I får inden for nærmeste femtid et par anmeldelser mere af samme skuffe. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar