12 juni 2012

Kunstnerøl nr 3 fra Fanø Bryghus - Havgus

Den 3. Kunstnerøl fra Fanø Bryghus er en IPA på kun 2,7% alc. Der er for tiden mange bryggerier som prøver at lave smagfulde øl med lavt alkohol indhold, og dette er Fanø's bud. Jeg synes at det er en ganske god IPA.

Kunstnerøl Nr 3 - Havgus
Fanø Bryghus
Havgus er en flot ravgylden øl, med en fint flødefarvet skum. Etiketten er, ligesom på de andre Kunstnerøl, malet af en lokal Fanø kunstner, men dette billede er lige lovligt moderne til min smag. Nonfigurativt, må det vel kaldes.
Jeg syntes at aromaen var rigtig god. Der er brugt både Simcoe, Centennial og Cascade humle, og den har derfor en meget bitter duft af humle, som en amerikansk IPA, med duft af citrus, lidt grape, og måske melon.
Selv om det er en meget bitter øl, syntes jeg at smagen var rigtig god. Jeg syntes at der var en rigtig god mundfornemmelse, og en god kraftig bitterhed. Der var mere grape i bitterheden end jeg normalt bryder mig om, men folk som elsker stor bitterhed vil helt sikkert elske det. I eftersmagen blev grape bitterheden også hængende ret længe, men ikke så meget at jeg syntes at det var ubehageligt.
Alt i alt syntes jeg at Havgus var en rigtig god IPA, specielt i betragtning af at den er på kun 2,7% alc., og jeg gav den en karakter på 7,5 ud af 10.

Havgus lå på et tidspunkt som nr. 1 på Ratebeers liste over de bedste øl med lav alkohol, så det er altså en populær lille sag. Som en frisk sommerøl i varmen, synes jeg at den ville være helt perfekt. Nogle gode pølser på grillen, og bare siden i skyggen og nyde en god frisk øl, ahhh, hvor bliver den sommer dog af...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar