15 juni 2012

Fanø Kunstnerøl Nr. 1 - Imperial X-Mas Porter

Den første Kunstnerøl lavet af Fanø Bryghus var en kraftig Imperial X-Mas Porter, dekoreret af sangeren Johnny Madsen. Han bor på Fanø, og maler faktisk nogle ret spændende billeder, synes jeg. Det er en rigtig god kraftig porter.


Kunstnerøl Nr 1
Fanø Bryghus
Kunstnerøl Nr 1 er en fantastisk flot kaffesort øl på 10% alc. Skummet var luftigt og nøddebrunt, og forsvandt næsten med det samme, som det hører sig i en god stout uden for meget humle. Aromaen var ret god, men ikke så kraftig. Der var en duft af lakrids, lidt kaffe, brændt malt, lidt krydderier og lidt duft måske som af mandler.
Smagen syntes jeg var fantastisk god. Der var en rigtig god mundfylde, og masser af smag af bla. brændt malt, krydderier, røg, og en god smag af lakrids, som specielt kom frem i eftersmagen. Jeg syntes at øllen havde en rigtig god balance mellem de kraftige smagsindtryk, en ok sødme, og en bagvedliggende bitterhed. Amerikanske bryggerier er vilde med denne type kraftige Imperial Stout, men disse er som regel så bitre, at det, for mig, ødelægger den samlede smag. I Fanø's øl, er bitterheden kun medspiller, man er vel nødt til at bruge nogle foldbold analogier i disse dage, og dominerer ikke smagen.
Jeg synes at Fanø Kunstnerøl Nr 1 er en utroligt god porter/stout, og gav den en samlet karakter på 9. Jeg ved ikke rigtigt, om jeg synes at der er så meget jul over denne X-Mas Porter, men da det ikke er julestemningen som trykker for tiden, gør det ikke så meget.

Selv om Johnny Madsens maleri til etiketten af denne øl er lidt specielt, synes jeg at det er rigtigt flot. Hvis Fanø Bryghus løber tør for lokale Fanø kunstnere til at dekorere fremtidige Kunstnerøl, synes jeg godt at de kunne bede Johnny Madsen om at lave nogle flere etiketter. Det ville give en rigtig flot serie øl, og disse gode øl synes jeg fortjener et specielt udtryk :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar