09 april 2012

Stone Old Guardian - bitter amerikansk Barley Wine

Med Barley Wine ved man aldrig helt hvad man får, for nogle er mørke og søde og andre er lyse og bitre. Jeg var derfor meget spændt på at smage Old Guardian, en amerikansk Barley Wine fra Stone Brewing Co.
Det viste sig at være en god øl, men alt for bitter til min smag.

Stone er et amerikansk bryggeri som blev startet i 1996, og nu er det 14. største i USA. Ølsiden BeerAdvocate har 2 gange kåret dem til verdens bedste bryggeri, i 2008 og 2009, og de har vundet en guld medalje for Old Guardian ved Wold Beer Championships i 2002, samt en masse andre priser.

Old Guardian
Stone Brewing Co.
Old Guardian Barley Wine Style Ale, for nu at få det hele med, er en flot kobberrød øl på 11,1 % alc. I flasken var øllen ret klar i det, men jeg vendte den en gang, for at få lidt mere smag i, og så var den dejligt uklar. Der var stort set intet skum på den, men resterne af det var tæt og flødefarvet.
Jeg syntes at aromaen var rigtig god, selvom der var en del bitterhed. Jeg kunne lugte abrikos, korn, lidt blomme, og masser af humle. Jeg syntes at smagen var meget kraftig og bitter, men alligevel ganske god. Der var meget alkohol, den var forholdvis syrlig, og så var der en stor grapefrugt bitterhed, som i sær var dominerende i eftersmagen. Jeg vænnede mig hurtigt til bitterheden, men så var det lidt som at drikke IPA, bare med rigtigt meget alkohol. Så ved jeg ikke rigtigt om jeg skal grine eller græde...
Jeg ved, at amerikanske Barley Wine er meget bitre, men det her var altså langt mere end jeg brød mig om. Jeg gav samlet Old Guardian en karakter på 7. En anden gang vil jeg lade bundfald være bundfald...

Denne Old Guardian er købt hos Bjergtrolden i Roskilde, som jo har et formidabelt udvalg. Jeg skal faktisk derned i morgen tirsdag, hvor Roskilde afdelingen af Ølentusiasterne har ølsmagning med BeerHere. Det skal nok blive godt :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar