12 april 2012

Leffe Brune - drømmen om Belgien

Belgisk øl har en særlig status blandt ølentusiaster, og med god grund synes jeg, da dem man kan få i Danmark næsten alle er gode. Leffe er industri versionen af en Belgisk klosterøl, og kendes nok af de fleste. Jeg har naturligvis også smagt Leffe mange gange før, men denne gang blev det til en rigtig anmeldelse.

Efter flere salg og flytten rundt, ejes Leffe i dag af bryggerigiganten Anheuser-Busch InBev, og onde tunger mener at det er gået hårdt ud over kvaliteten, så Leffe nu er en ren industriøl. Jeg synes nu alligevel at de smager ganske godt, specielt i forhold til prisen. Leffe distribueres i Danmark af Carlsberg, og kan derfor købes stort set overalt.

Leffe Brune
InBev
Leffe Brune er en kastaniebrun Ale på 6,5% alc. Jeg drak den af den fine 0,75l flaske, og da jeg hældte øllen op, kom der et tæt flødefarvet skum, som ret hurtigt forsvandt.
Jeg syntes at aromaen var rigtigt god og fint balanceret. Der var en god karamelagtig maltduft, og lidt af den duft af blomme, som man kender fra belgisk gær. Det er ikke en særlig kraftig aroma, men det er jo også kun en øl på 6,5%.
Smagen var også god, med en mellem sødme, lidt bitterhed, og en forholdsvis stor syrlighed. Jeg kunne godt have InBev mistænkt for at tilsætte ascorbinsyre, eller noget lignende, så syrligheden stammer måske herfra.
Jeg syntes at der var masser af smag, som gav øllen en ganske god mundfylde. Eftersmagen var også udmærket, og var krydret og sød, som det passer sig for en Belgisk klosterøl.
Alt i alt synes jeg, at selvom Leffe Brune må siges at være den tynde version af en belgisk klosterøl, er det en rigtig god øl. Jeg gav den en karakter på 7,5 ud af 10.

Da man kan få Leffe alle vegne, både denne Brune og deres Blonde, synes jeg, at de er rigtigt velegnede til at introducere folk til det gode Belgiske øl. Det er en letdrikkelig øl, med masser af smag, og kan let tænde drømmen om den perfekte Belgiske øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar