16 april 2012

Oldgott Barique - mørk tjekkisk pilsner

Sponsoreret af Mick, har jeg fået en mørk pilsner fra Pilsneres hovedstad Prag. U Medvidku er et hyggeligt værtshusbryggeri, hvor man kan sidde og spise med udsigt til de åbne bryggekar. Jeg syntes at deres Oldgott var en god øl, men desværre ikke uden fejl.

Oldgott Barique
U Medvidku
Oldgott er en uklar kobberrød Pilsner på 5,2% alc. Skummet var luftigt og flødefarvet, og efterlod blonder på glasset. Jeg synes at det er en rigtig flot øl, ikke mindst pga den fine lille flaske med patentprop.
Jeg syntes at smagen var rigtig god. Der var en god bitterhed, med en lidt syrlig humlesmag, som måske er fra den Tjekkiske Saaz humle, det ved jeg ikke, og en rigtig fin malt sødme. I eftersmagen var der desværre noget mælkeagtigt surt, som ikke hører til i øllen, men må være en fejl ved flasken. Når man brygger øl i åbne kar, op af en masse mennesker, og så tapper på flasker med patentprop, ja så skal det vel næsten gå galt.
Selvom øllen havde en fejl, syntes jeg at den ellers var så god, af en mørk pilsner at være, at jeg samlet gav Oldgott en karakter på 7.

Jeg kan se at der er rigtigt mange anmeldere på Ratebeer, som også skriver om fejl i Oldgott. Det virker som om bryggeriet har et problem med deres øl på flaske, som gør at de ofte bliver dårlige. Det er jo rigtigt ærgeligt, når det ellers er en rigtig god øl.
Så er der jo ikke andet for, end at man må tage ned og smage den frisk fra fad :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar