13 januar 2012

Betty Brown - Norsk Brown Ale fra Lervig

Lervig Aktiebryggeri er et norsk bryggeri som har eksisteret siden 2005. I 2010 tog amerikaneren Mike Murphy, som før arbejdede hos Gourmetbryggeriet, dertil, og siden er vi begyndt at se lidt til deres øl her i Danmark. Betty Brown er den første af deres øl som jeg har smagt, og jeg blev desværre lidt skuffet.

I Norge har man denne sære lov om, at man ikke må reklamere for øl på internettet, hvilket inkluderer, at bryggerierne ikke selv må skrive om deres øl. Jeg ved ikke hvordan reglerne faktisk virker, men kan da heldigvis se, at Lervig trods alt skriver lidt om deres øl på deres hjemmeside. Her kan man bl.a. se, at Betty Brown er lavet af Mike Murphy og blev lanceret i 2011.

Betty Brown
Lervig Aktiebryggeri
Betty Brown er en kobberrød undergæret øl på 4,7%, med et tæt flødefarvet skum, som forsvandt hurtigt. Jeg syntes at aromaen var ok, med lidt duft af malt og humle, men ikke det helt store. Jeg syntes tilgængæld, at smagen var ganske udemærket. Den havde en udemærket mundfylde, med lidt sødme og lidt bitterhed, og en halvlang eftersmag, som var både bitter, krydret og sød. Den var dog slet ikke så maltet og smagfuld som jeg havde forventet af en Brown Ale, men de skriver selvfølgeligt også at det er en norsk Brown Ale...
Jeg har hørt meget godt om øl fra Lervig, og havde helt ærligt ventet mig lidt mere. Jeg endte derfor med at give en karakter på 6,5.

Jeg har ikke smagt ret mange Brown Ale, og troede faktisk at de, ligesom den kendte Newcastle Brown Ale, skulle være brune, maltede, og overgærede, og det er Betty Brown ikke. Men, jeg kan læse på Wikipedia, at der findes mange typer Brown Ale, både mørke og lyse, og med varierende bitterhed. Ja, ja, så ved man det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar