11 januar 2012

Silk Porter - fløjsblød porter fra Hoppin' Frog

Blandt mine øljulegaver, var en Porter fra Hoppin' Frog, købt i Ølbutikken. Julegaver fra Ølbutikken... se det kalder jeg julestemning :) Det var skam en rigtigt god porter.

Silk Porter
Hoppin' Frog
(Det er ikke billedet som er skævt, det er din skærm ;)
Hoppin' Frog er et amerikansk mikrobryggeri som ligger i staten Ohio. Deres øl er, ifølge deres egen hjemmeside, til salg i 16 af USA's stater, og så altså over here.
Silk Porter er en ok udseende kaffesort Porter på 6,2%% alc. Skummet var nøddebrunt og luftigt, og holdt længe. Jeg syntes at aromaen var ganske god, med lidt duft af kaffe, mørk chokolade, og en lille smule soya.
Smagen syntes jeg var rigtigt god. Silk Porter havde en dejlig mundfylde, ikke fordi den var sådan tyktflydende, men fordi den var dejlig blød, silkeblød, og rigtigt velsmagende. Jeg tror at der må være tilsat havre og måske noget sukker/sirup, men næsten uden den specielle havre sødme som fx er i Guiness.
Eftersmagen var halvlang, lidt krydret, og med en kaffe agtig bitterhed.
Hvis vi nu leger, at der er forskel på Portere og Stouts, så synes jeg faktisk at Silk Porter er en af de bedste Portere jeg har smagt. Jeg gav den en karakter på 8,5 ud af 10.

Traditionelt siger man jo, at en Stout er en kraftigere udgave af en Porter, med mere alcohol og mere bitterhed. Desværre holder den ikke rigtigt i praksis, da bryggerierne selv kalder deres øl enten Porter eller Stout næsten i flæng. I følge øloraklet Martyn Cornell på hans blog Zythophile, er det ikke engang noget nyt, men har altid været sådan.
Det er selvfølgeligt også lige meget hvad man kalder dem, så længe øllene bare smager godt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar