25 januar 2012

Straffe Hendrik - mørk belgisk Quadrupel

Quadupel er et af navnene for en type kraftig belgisk øl, med højt alkohol indhold. Nogle bryggerier kalder det en Abt, og andre igen bruger en nummersystem, hvor en Quadrupel kaldes for en 12'er. Staffe Hendrik brygges af det familieejede De Halve Maan  bryggeri i Brugge. Den 'normale' udgave af Straffe Hendrik er en Tripel, men dette er altså en særlig stærk udgave, en Quadrupel.

Straffe Hendrik
De Halve Maan
Straffe Hendrik Quadrupel er en flot kaffesort øl op 11%. Skummet var tæt og cremefarvet, og holdt længe af så stærk en øl, så der er nok godt med humle i. Jeg syntes at aromaen var fantastisk god, med en duft af dadler og mørk sirup, som sammen med alkohol aromaen, nærmest giver en aroma som en portvin. Jeg kunne også rigtigt godt lide smagen, som var mørk og kraftig med en stor mundfornemmelse, og med smag af rosiner og tørret frugt. Eftersmagen var halvlang, og både sød, krydret, og ligesom lidt syrlig. Jeg syntes stort set ikke at kunne smage noget bittert, men
Jeg syntes at Straffe Hendrik var en rigtig god øl, men den har ikke helt så meget power som nogle Quadrupler, så jeg gav den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

De Halve Maan siger selv, at Tripel versionen af Straffe Hendrik er en særlig form for Triple, en en bitter Brugge Tripel. Jeg har desværre ikke smagt den, men den står højt på min ønskeseddel :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar