13 september 2011

Munken fra Holbæk Bryg

Holbæk Bryg opstod i 2010, da det sidste tilbageværende bestyrelsesmedlem i Holbæk Bryghus, Vagn Høyby Hansen, tilsyneladende løb med alle aktiverne, inklusiv hjemmeside og ølopskrifter, og sammen med 4 andre anpartshavere startede sit eget brygeri. De første øl blev brygget hos Gourmetbryggeriet, men man har nu eget bryganlæg. Direktør Vagn er en rigtig sælger, så der bliver kørt på alle kedler for at sælge øllet... med de store historier om traditioner, et lokalt bryggeri som selv brygger øl osv. Ja, ja... men deres øl er nu udemærkede.

Munken
Holbæk Bryg
Bryggeriet beskriver selv Munken som en blanding af en Stout og en Schwarzbier. Det synes jeg ikke rigtigt giver nogen mening, men ok.
Det er en flot, kulsort, øl på 6% alc. Den er uklar og har lidt karbonering, og det nøddebrune luftige skum, efterlod fine blonder på glasset. Det er formentligt den relativt store mængde kulsyre, som gør at de ikke helt tør kalde det for en stout. Eller måske er det gæren, det skal jeg ikke kunne sige...
Aromaen var god, med duft af kaffe, lidt lakrids, mørk malt, og så den mørke, syrlige friskhed som jeg forbinder med schwarzbier. Munken havde en god mundfylde, ikke den tyktflydende mættende fylde som i en stout, men derimod mundfylde fra den rige mørke smag. Jeg kunne rigtigt gode lide smagen, som havde en mellem sødme, lidt bitterhed, og lidt perlende syrlighed. Eftersmagen var halvlang, med en fin krydret balance.
Jeg synes at det var en god øl, og gav den en karakter på 7,5 ud af 10.

Holbæk Bryg hævder, at de ikke har stjålet opskrifterne/recepterne med fra Holbæk Bryghus, men de laver nøjagtigt de samme øl, og beskrivelserne på flaskerne er endda de samme...  det taler vist for sig selv...
Det oprindelige Holbæk Bryghus eksisterer trods alt dette stadigt, og jeg hører at de har en høstbryg ude på fad, og snart vil have deres almindelige øl på flaske igen. Jeg glæder mig til at smage dem.

I weekenden var jeg, sammen med 3 gode venner, en tur i Bamberg. Her smagte vi på en masse dejlige tyske øl, inklusiv lidt schwarzbier. Jeg synes at det er en dejlig øltype, hvor man i en ret letdrikkelig øl, får en utrolig masse smag.
Jeg skal nok vende tilbage med lidt Bamberg historier, når tømmermændene letter... ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar