19 september 2011

Dybsø fra Holbæk Bryg

Jeg har smagt på endnu en øl som tidligere blev brygget på Holbæk Bryghus. Da hed den Maglesø Sommerbryg, og i Holbæk Bryg's udgave hedder den Dybsø.

Øllen er en form for hvedeøl, i det der er tilsat umaltet spelt, og brugt en hvedegær. For at gøre den endnu mere frisk, er der tilsat hyldeblomst drik. Hos Holbæk Bryghus indsamlede anpartshaverne selv hyldeblomsterne, og lavede drikken i et stort gærkar under Bryghuset No 5, hvor Holbæk Bryghus holder til. Det er altså en rigtig sommerøl.

Dybsø
Holbæk Bryg

Dybsø er en uklar hvidgul øl i en lidt kedelig flaske (en grøn etikette er ikke rigtigt nok). Den havde et luftigt hvidt skum, som efterlod blonder på glasset. Aromaen var ok, med duft af blomster og sødme fra hyldeblomsterne. Smagen var udemærlet, med en mellem blomster sødme, lidt bitterhed og en mellem syrlighed. Det kan egentligt godt være, at der var en ok bitterhed i øllen, men sødmen skjuler den så næsten helt. Eftersmagen er udemærket, med både sødme, syrlighed og lidt krydret smag. Øllen er, som det er meningen, meget frisk og blomster agtig, så hvis man godt kan lide hyldeblomst er det sikkert en glimrende, letdrikkelig øl.
Jeg må dog sige, at jeg ikke er i målgruppen for denne øl... jeg foretrække øl med en dyb kraftig smag, ligegyldigt om det er sommer eller ej. Jeg gav derfor, på trods af dens kvaliteter, øllen en karakter på 6. 

Jeg ved ikke hvorfor denne øl hedder Dybsø, men hos Holbæk Bryghus hed den Maglesø, fordi deres brygger Elisabeth Gottschalck brugte spelt fra marker som støder op til Maglesøen syd for Holbæk. Det kan man da kalde en lokal øl :)
Elisabeth regner med at brygge Maglesø Sommerbryg igen til foråret.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar