05 december 2017

Glædelig JuleStout

Jeg elsker juleøl i næsten alle afskygninger. I dag får I en ølanmeldelse af helt mørk af slagsen, nemlig en JuleStout fra Ebeltoft Gårdbryggeri. Det er jo lidt specielt at lave portere om til juleøl, men jeg har faktisk smagt nogle stykker som jeg synes er rigtigt gode, og skrev da også for nogle år tilbage en advents artikel om sorte juleøl. Jeg ser derfor frem til at smage denne lille sag.

Ebeltoft Gårdbryggeri laver nogle fine simple øl, uden så mange dikkedarer. Denne JuleStout er da
JuleStout fra Ebeltoft Gårdbryggeri
JuleStout
Ebeltoft Gårdbryggeri
også en ganske ligetil sag på 7,3% alk, i en stilren flaske uden nogen dikkedarer.
Aromaen er lidt sød, med duft af chokolade og brændt malt, hvilket er med til at give en lidt krydret duft, samt lidt duft af kaffe, hvilket er med til at give en udemærket bitterhed.
I smagen er chokoladen ikke så fremtrædende, men giver plads til en god kaffebitterhed. JuleStout'en er brygger med både havre og hvede, hvilket nok forklarer den gode cremede mundfylde og den bløde eftersmag af chokolade, malt og kaffe. 
Jeg synes at JuleStout er en rigtig lækker øl, så jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.
Øllene fra Ebeltoft Gårdbryggeri kan købes mange steder, bl.a. på Boxbeer, så der skulle være rig mulighed for at skaffe denne, eller andre, øl fra dem.

Julen er en dejlig (øl)tid. Det jo ligefrem myldrer frem med nye juleøl, som straks må havne i indkøbskurven til hyggelig prøvesmagning. Og så kan man jo også være så heldig en en lille nisse kommer listende med nogle gode sager :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar