21 december 2017

Willemoes Jul 2017

Willemoes Jul er et årligt julehit fra bryggeriet Vestfyen. Jeg har anmeldt dem siden 2011, og I skal da ikke snydes for en anmeldelse af 2017 udgaven. I år er Willemoes Jul en belgisk ale blandet med mango og passionsfrugt, og jeg synes faktisk at det virker rigtigt godt.

Hvert år vælger brygmester Christoph Behnke en ny øltype til Willemoes Jul, og i år er valget faldet på en belgisk dubbel. Det er jo en helt klassisk type til en juleøl, men ved at tilsætte frugt, har han skabt en lidt anderledes øl.
Willemoes Jul 2017 fra Bryggeriet Vestfyen
Willemoes Jul 2017
Bryggeriet Vestfyen
Willemoes Jul 2017 er en flot nøddebrun Ale på 8% alk, med et tæt flødefarvet skum som hurtigt forsvinder. Aromaen har duft af malt, nødder, karamel, dadler og er en lille smule krydret. Der er ikke nogen usædvanlig duft af frugt, stort set kun hvad man kunne forvente af en belgisk dubbel. I selve smagen er frugtsmagen heller ikke det første man falder over. Der er smag af malt, nødder, tørret frugt og en fin lav bitterhed, helt ligesom det skal være i en belgisk ale, men i baggrunden er en fin frugtig smag. Jeg troede faktisk først at fugtigheden kom fra en god dosis humle, indtil jeg fik læst etiketten og det gik op for mig, at det er fra mango og passionsfrugt. Der er slet ikke nogen klæbrig frugt sødme, eller underlig kunstig frugt-essens smag, tværtimod spiller det, i følge mine smagsløg, helt perfekt sammen. Min kære hustru synes faktisk at øllen smager kraftig og whiskey-agtig. Det er en virkeligt lækker smag, og i den dejligt lange eftersmag er der også en god balance mellem bitterhed, sødme og den let krydrede maltsmag.
Jeg elsker de gode kraftige juleøl, så for min skyld måtte Willemoes Jul 2017 godt have været både sød og klæbrig, men ved at tilsætte frugt har brygmesteren åbenbart opnået den samme dybde og frugtighed, men uden at øllen bliver sød. Det er sgi godt ramt. Jeg giver Willemoes Jul 2017 en karakter på 9 ud af 10.

For tiden brygger nogle af verdens mest hypede bryggerier øl med oceaner af frugt. Det er både i Stouts og i IPA'er og meget andet, og frugttilsætningerne kan snart ikke blive vilde nok. På Vestfyen har de brugt lidt af denne dille, men på en konstruktiv og velsmagende måde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar