04 december 2016

2. Advent 2016 - Ølbøger i julegave!

Jeg elsker bøger om øl, og har efterhånden en pæn stak af dem. Her op til jul, hvor vi alle skal finde på gaver til ønskelister, tænkte jeg at I måske kunne trænge til lidt inspiration til ølgaver. Altså ølgaver af den slags som ikke kan drikkes.

Jeg har skrevet en del boganmedelser på Højt Skummende om bøger om øl, men jeg har læst en hel del flere, og vil gerne anbefale et par stykker af dem.
Til hjemmebryggeren som gerne vil vide lidt mere om ølbrygnig, kan jeg anbefale f.eks, 'Mikkellers bog om Øl', som handler mest om Mikkeller selv men også har nogle gode håndbrygger tips, eller for de mere erfarne håndbryggere den fantastisk bog 'How to Brew'. For baggrundsviden om øl kan jeg anbefale f.eks. Rolf Nielsens 'Politikens bog om Øl, eller Carsten Berthelsens mesterværker '50 Øl' eller 'Ølrejsen'. For bøger som handler om Øl & Mad kan jeg anbefale f.eks. bogen 'Godt Øl God Mad' af Kyster og Berthelsen, 'Humlen af Gastronomi' fra Hotel- og Restaurantskolen, eller den netop udkomne 'Til Øllet'.

Her op til jul, er der udkommet en ny bog med fokus på mad og øl, nemlig bogen 'Til Øllet',
Til Øllet
Arne Astrup og Erik Skovenborg
skrevet af Arne Astrup og Erik Skovenborg. De to herrer er henholdsvis sundsheds-forsker og læge, så bogen har et spændende fokus på det sundhedsmæssige ved øl.

'Til Øllet' er opdelt i tre hovedafsnit. Den første er en forklaring af hvorfor øl passer så godt til mad, og beskrivelse af hvilke øltyper passer til hvad, med bidrag fra øleksperten Jens Ungstrup. Jens har anmeldt over 34.000 forskellige øl og 4.600 bryggerier på Ratebeer, og arbejder som ølambassadør på den skønne ølbar Taphouse. Han ved hvad han taler om :)
I anden afdeling af bogen præsenterer 18 forskellige kokke, i kategorien med michelin-stjerner på skuldrene, forskellige madopskrifter hvor øl indgår. Det giver ekstra troværdighed, at alle kokkene bliver grundigt introduceret, inklusiv lidt baggrundshistorie om hvordan de arbejder med øl i maden. Der er spændende opskrifter på alt fra rugbrød med porter, til indviklede gourmet opskrifter fra michelin-restauranter. Her er virkeligt meget inspiration at hente til de hjemlige kødgryder.
I bogens sidste afdeling, som delvist er spredt ud over alle bogens kapitler, fortæller Arne Astrup og Erik Skovborg om de sunde ting ved øl. Vi bliver ofte tudet ørene fulde om de sunde ting ved vin, men på mange områder er øl faktisk vinen overlegen. Ikke mindst når det gælder om at passe smagsmæssigt til mad. Der er i bogen mange spændende oplysninger om f.eks. sammenhængen mellem alkoholindtag og demens, ledegigt, livslængde og sport. Vi hører normalt kun om det farlige ved at drikke for meget, hvilket bogen selvfølgeligt også fortæller om, men en enkelt øl om dagen kan på mange områder være godt for helbredet. Husk på det her op til jul :)

Jeg elsker øl og jeg elsker bøger, så på min ønskeseddel til jul er der mange ølbøger.
En god øl i glasset og en god bog, så er julefreden sikret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar