22 december 2016

To lækre IPA'er fra Pinta

Polske bryggerier stormer frem, og et af de mest succesfulde er bryggeriet Pinta. Browar Pinta blev grundlagt i 2011 af hjemmebryggerne Greg, Mark og Ziemik. De havde bl.a arrangeret ølfestivaller og skrevet bøger om øl, og sprang til sidst ud i det og startede et bryggeri. I får her anmeldelser af de to Pinta øl 'Atak Chmielu' og 'Hopus Pokus'.

Atak Chmielu fra Browar Pinta
atak chmielu
Pinta
Atak Chmielu, som var den første øl Pinta bryggede, er en klassisk vestkyst IPA. Navnet betyder 'humle angreb', hvilket ikke er uberettiget, for den har en dejligt aggressiv humlebitterhed. Det er en flot kobberrød øl på 6,1% alk, med et luftigt beige skum som hurtigt forsvandt. Aromaen har en fin let bitterhed og en fin humleduft af citrus, melon og lidt grape. Der er også lidt duft af malt, men i smagen overdøves maltsmagen næsten af den gode humle. Den er brygget med Citra, Simcoe, Cascade og Amerillo humle, så det kan næsten ikke blive en mere amerikansk i humleprofilen. Det giver en rigtig god humlebitterhed i smagen, hvilket næsten balanceres af en smag af karamelmalt, lidt som i en amerikansk Red Ale. I den halvlange eftersmag er det dog bitterheden som dominerer.
Jeg synes at Atak Chmilu er en rigtig lækker IPA, og giver den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Hopus Pokus er en Black IPA, en BIPA. Med sorte IPA'er ved man aldrig hvad man får, for nogle er
Hopus Pokus fra Browar Pinta
Hopus Pokus
Pinta
bare IPA'er med sort farve, mens andre er Portere med ekstra bitterhed. Denne er noget bedre.
Det er en flot kaffesort øl på 6,3% alk, med et tæt lysebrunt skum som holder længe. I aromaen er der en fin lav bitterhed med lidt duft af humle, samt en fin maltaroma med lidt duft af chokolade. Der er en anelse sødme, men kun nok til at løfte aromaen. I smagen er der en rigtig god bitterhed, med en fin humlesmag af græs, vindruekerner og lidt grape. Bag humlen ligger en rigtig god maltsmag, som har en dejlig blød smag af chokolade, hvilket fortsætter i den halvlange eftersmag. Jeg tror at dette er den bedste BIPA jeg har smagt overhovedet, for jeg synes at den bitre humlesmag her komplimenteres rigtigt godt af den maltede chokoladesmag, så det hele går op i en større enhed. Den enhed mangler i 90% af de BIPA'er jeg har smagt.
Jeg synes at Hopus Pokus fra Pinta er en rigtigt lækker øl, og giver den en karakter på 8 ud af 10.

Disse to fine øl fra Pinta havde min hustru givet mig i adventsgave. Det var hun slupper ret godt fra :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar