05 juli 2016

Dark Lord DPB på Copenhagen Beer Celebration 2016

De legendariske Dark Lord øl fra Three Floyds er blevet en fast del af Mikkellers store ølfest Copenhagen Beer Celebration, CBC. I årets udgave af CBC havde amerikanske Three Floyds medbragt Dark Lord på 2 af de 4 sessioner, i både den 'rene' Dark Lord udgave, samt i den fadlagrede udgave: Dwarven Power Bottom.

Dark Lord Dwarven Power Bottom
CBC 2016
Som du kan læse i et kommende nummer af Ølentusiasten, var det på CBC ikke helt nemt at få fat i en smagsprøve af Dwarven Power Bottom. Men det var besværet værd, ikke mindst fordi selv en lille smagsprøve af Dark Lord varianterne plejer at koste en formue. Det skrev jeg om forrige år, da jeg smagte 'Dark Lord Vanilla Bean Bourbon BA'. Dwarven Power Bottom er fadlagret i Muscatel træfade, hvilket giver ekstra sødme og dybde.

Dark Lord Dwarven Power Bottom, lad os kalde den DPB, er en tyk sort Imperial Stout på 15% alk. Jeg tænker at det tegneserie-agtige navn må være enten en obskur Heavy Metal reference, eller et rollespils / Warhammer navn. På CBC fik man naturligvis kun skænket et ganske lille glas, men det var alt rigeligt, for det er en kradsbørstig sag.
Aromaen er godt krydret og ret bitter, med duft af træ, bourbon og mørk brændt malt. Jeg ved godt at øllen ikke er lavet med whiskey/bourbon, men det var altså det jeg kom til at tænke på, da jeg duftede til den. Trods de mange % alk er der ingen lugt af alkohol, men dog lidt sødme gemt i baggrunden.
Smagen er helt utrolig dyb, med en kraftig stout smag af mørk malt, samt smag af træ og vanillie fra fadlagringen. Jeg ville aldrig have gættet at DPB er lagret på Muskat fade, men det har helt sikkert givet en vinøs baggrund. Det er en ret krydret øl, hvilket får baggrundssmagen til næsten at gå hen og minde om rødvin, mere end noget andet. Eftersmagen er lang og temmeligt bitter og krydret.
Jeg synes at Dark Lord DPB er en utroligt kraftfuld øl, med virkeligt meget smag. Måske lige lovligt meget. Selv mine ca. 5 cl øl holdt meget længe. Men den smagte sgu helt fantastisk, så jeg giver den en samlet karakter på 9 ud af 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar