24 juli 2016

Bura Brew - Mikrobryg fra Kroatien

Ølrevolutionen breder sig til stadigt flere lande, og man kan snart få spændende mikrobryg alle steder. Min sommerferie gik i år til Kroatien, og selv her viste der sig at være lidt mikrobryggerier. Jeg skyndte mig at købe lidt øl, og her får i mit første indtryk af bryggeriet Bura Brew.

Bura Brew ligger i Porec på den istriske halvø. Det er en smuk gammel by, med en romersk basilica og masser af smukke gamle huse. Byens lokale øl kunne fås i flere vin og souvenir butikker, men desværre ikke i restauranter, for her hersker de lokale vine stadigt (samt det lokale snaps Rakija). Bura Brew blev startet i 2015, og er som så mange mikrobryggerier stærkt indflueret af de amerikanske øl. Jeg købte 3 af deres øl med hjem.

Optimist Golding Ale er en gylden Ale på 5,5%. Den har en lidt tam aroma, som har lidt sødme samt en lav bitterhed. Der er en udemærket malt smag og en god frugtighed med smag af citrus og lidt melon. Jeg ved ikke helt hvad de mener med en Golding Ale, men jeg tænker at den godt kan være lavet med Golding humle og engelsk ale gær. Jeg synes at Optimist Golding Ale er en udemærket, men måske lidt kedelig øl, og giver den en karakter på 7,5 ud af 10.





Redsand Amber Ale er en uklar ravgylden Ale på 6% alk. Aromaen er
svagt bitter og har en frugtig duft som af pære, samt lidt duft af karamel fra malten. I smagen er der også lidt karamel smag, samt en god frugtighed. Det er en blød og behagelig øl, men det er det meste hjemmebryggede øl også... Jeg giver Redsand en karakter på 7.







Tornado IPA faktisk slet ikke en IPA, idet forkortelsen står for Istrian Pale Ale. Lidt ligesom med Indslevs Hvede I.P.A. I aromaen er der en mellem bitterhed, godt med humle, med duft af citrus , græs og lidt melon, samt en fin duft af malt. På trods af at øllen ikke har en speciel høj IBU (40 mener jeg at det var), er der en rigtig god bitterhed i smagen. Den forstærkes af en god humlesmag af grape og citrus. Det er en dejligt humlet øl, men den mangler noget kompleksitet.
Jeg giver Tornado IPA en karakter på 7,5.




Øllene fra Bura Brew er rigtigt flotte, med et godt design og gode informationer på flaskerne. Jeg håber på, at deres øl kan udvikle sig til at blive lige så gode som deres indpakninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar