27 juli 2015

Væltepeter fra Skagen Bryghus

En venlig nabo har importeret en øl fra Skagen Bryghus til mig. Med jævne mellemrum dukker øl fra Skagen op i supermarkederne, men jeg har desværre endnu ikke smagt noget derfra, som jeg syntes var værd at skrive hjem om. Denne Væltepeter er imidlertid en Dobbelt-Bock, hvilket er en af mine yndlings-øltyper. Så jeg så meget frem til at smage på sagerne :)

Væltepeter
Skagen Bryghus
Væltepeter er en klar mørkerød dobbeltbock på 7,5% alk, med et stort luftigt flødefarvet skum som holdt længe. Det er en ganske pæn øl, men etiketten synes jeg altså er temmeligt intetsigende. Aromaen er let sødlig, med en tydelig duft af karamel samt en let bitterhed, som dog ikke kan skære igennem karameldunsten. Der er dog lidt tysk humleduft af græs og gran, hvilket også mærkes i smagen. Men det er smagen af brændt karamel som dominerer, understøttet af en lidt sødlig alkohol smag, samt en krydret smag fra malten. Der er masser af smag, også i eftersmagen som er fint bitter og krydret.
Jeg synes at Væltepeter er en ganske udemærket øl, men jeg synes altså at der er alt for meget karamelsmag. Det er jo ikke meningen at en dobbeltbock skal smage som en guldøls-udgave af en Classic pilsner.
Jeg giver Væltepeter en samlet karakter på 7 ud af 10.

Mørke kraftige øl som denne er jo skabt til at drikkes til mad, og jeg er også sikker på, at hvis man drikker sin Væltepeter til en flæskesteg, eller andet smagfuldt svinekød, vil tingene gå op i en højere enhed. Det må jeg forsøge at huske til næste gang :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar