23 juli 2015

Sommerøl på Kølsters Tolv Haner

Sidst i 2014 åbnede ølbaren Kølsters Tolv Haner, og i juni måned kårede AOK baren til Årets Bedste Øloplevelse. Det kan jeg godt forstå, for det er et virkeligt dejligt sted. Lyst og lækkert og med friske økologiske øl på hanerne.

Kølsters Tolv Haner
Baren er, i typisk københavner-stil, bygget af genbrugstræ, men modsat de fleste ølbarer er her højt til loftet, friskt og lyst. Det er ikke en bar som er bygget til at sidde og skumle over dyre fadlagrede hyperøl, men derimod til at drikke friske øl fra fad, mens jazz musikken flyder i baggrunden. Jeg har set at baren nogle gange har musik arrangementer, hvilket jo nok gør stemningen endnu mere levende.
Der er 12 fadølshaner, på de gamle haner hentet fra Bakken, hvoraf der normalt er 1 hane med hjemmelavet Cider og en med vand, og resten er med de håndbryggede øl fra Kølster Øl & Malt. Øllene serveres i små fine glas, vel ca 25 cl, men til gengæld koster en øl kun 25,- Så bliver man jo helt glad. For et par uger siden anmeldte jeg porteren Kulsvier, og her får I så sommerøllene Rabarber Weisse og Korsknap.

Korsknap
Kølster Øl & Malt
Rabarber Weisse er en gylden hvedeøl på 5,5% alk, med et tæt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Aromaen er fint frugtig, med duft af lidt humle, citrus, en let syrlighed og en fin let malt duft i baggrunden. Smagen har en let balanceret bitterhed, med lidt humlesmag af citrus. Der er en let syrlighed, som i en Berliner Weisse, som måske stammer fra rabarberne, men ikke meget antydning af hvedesmag. Den halvlange eftersmag er frisk, let bitter og let syrlig. Jeg synes at Rabarbar Weisse er en rigtig lækker sommerøl, og giver den en karakter på 8 ud af 10.

Korsknap er en frisk gylden Ale på 6% alk, med en let bitter aroma af citrus og appelsin. Den er
brygget med urten korsknap, der er et type ukrudt som ofte findes i grøftekanter (samt i min have). Det giver øllen en ganske let duft af urter, og en anelse urte bitterhed i smagen. Det er en rigtigt fin, mild og balanceret øl, med lidt humlesmag af citrus og græs, samt en fin lys maltsmag, som er med til at give en glimrende mundfylde. Eftersmagen er fint citrus frisk og mildt bitter.
Jeg synes at Korsknap er en dejligt frisk og balanceret øl, så jeg giver den en karakter på 7,5.

Jeg synes at Kølsters Tolv Haner er en rigtigt lækker ølbar, som jeg helt sikkert skal besøge igen.
Heldigt for mig at bus 66 kører næsten direkte fra mit arbejde og lige til døren.
Højt Skum !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar