09 juni 2015

Mikkeller Texas Ranger BA Speyside 2011

For et par uger siden røg besøgs-tælleren på Højt Skummende over 100.000, så man groft sagt kan sige, at bloggens artikler er blevet læst 100.000 gange i alt. Dette skulle naturligvis fejres med en god øl, og valget faldt på en fin sag fra min øl-kælder, nemlig en Mikkeller Texas Ranger Barrel Aged. Den havde udløbsdato i 2017, hvilket i følge etiketteteksten betyder at den blev brygget i 2011.

Texas Ranger Barrel Aged
Mikkeller
Texas Ranger er en Porter med en god baggrunds-smag af Chipotle Chili, så denne flaske er altså en chili-porter, som har lagret på Speyside whisky fade i 3 måneder, og som derefter er blevet gemt på øl-lageret i årevis. Så burde der være basis for en dyb og kompleks smag :)

Det er en flot kulsort Porter på 6,6% alk, med et tæt nøddebrunt skum som holdt længe. Jeg kan rigtigt godt lide den lidt buttede 375 ml flaske, med en chile-dækket Mikkel iført en Ten-Gallon cowboyhat.
Aromaen er helt fantastisk lækker, med duft af brændt malt, kaffe, chokolade, en god røg duft, træ. og en likør agtig duft. Denne stammer formegentligt fra den nedbrydning af maltens smagstoffer, som er sket under lagringen. Der er ikke nogen decideret duft af chili, men i smagen er der ligesom et kick af smag, som i eftersmagen bliver til en blød balanceret chili smag. Nogle årgange af Texas Ranger har en temmeligt kraftig chili smag, men i denne lagrede flaske, er smagen faded helt perfekt sammen med de andre indtryk. Det er en utroligt dyb og lækker smag af en øl på kun 6,6% alk., som slet ikke har noget spor af den oxiderede smag af vådt pap som mindre smagfulde øl kan få efter nogle år på lageret, I eftersmagen er der chokolade, træ, portvin, lidt røg, lidt chili og brændt malt. Jeg ville nok ikke have gættet, at det er whiskey tønder som den har været lagret på, den smag er faded sammen med resten, men det har helt sikkert bidraget til den dybe smag og den fantastisk lækre eftersmag.
Nå, nu kan jeg vist ikke finde på flere superlativer, så jeg vil komme til sagen, og tildele denne 4 år gamle Texas Ranger BA en karakter på 9,5 ud af 10.

Til efteråret har Højt Skummenede 5 års jubilæum, og for at fejre det har jeg tænkt mig at lave nogle konkurrencer. Jeg kan ikke love at der kommer nogen gamle Mikkeller øl i puljen, men jeg skal nok prøve at finde noget andet spændende :)
Tak for at I har læst min blog 100.000 gange :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar