09 maj 2013

Piraat - Belgisk piratøl

Det belgiske bryggeri van Steenberge ligger nær Gent, og laver bla. den kendte øl Gulden Draak, og denne flotte pirat øl. Det er en dejlig stærk øl, som kan gøre enhver pirat glad om hjertet.

Bryggeriets hjemmeside melder ikke noget om hvorfor øllen hedder Piraat, men der er en flot fregat på flasken, så der må jo være en pirat forbindelse.
Jeg har været i St. Malo i Frankrig, som var en hovedby for de franske pirater/kapere, som en overgang indbragte næsten halvdelen af den franske konges indtægter. Det er en rigtigt flot by, med både piratskibe, -fæstninger og -museum, og er absolut et besøg værd, hvis vejen falder forbi Brittanien. Jeg ved ikke om Gent også har en pirat-forbindelse, byens hjemmeside fortæller intet om det, men da Belgien jo engang var en stor søfartsnation, kan det da være.

Piraat
van Steenberge
Piraat er en gylden Belgian Strong Ale på 10,5% alc, med et stort hvidt skum, som sælges i en utroligt flot 75 cl flaske.
Jeg kunne godt finde på at købe øllen, bare for flaskens skyld.
Aromaen er ganske god, med duft af belgisk gær, alkohol, korn, flødekaramel, og en sødlig frugtduft som af pære eller honningmelon. Ganske fin aroma, men ikke så kraftig som man kunne forvente af en øl på 10,5%. Smagen er derimod utrolig god, hvis man da som jeg er glad for stærke og søde øl. Der er meget smag af frugt, af korn, en god alkohol sødme, samt den frugtige smag af belgisk gær, hvilket giver en rigtig god mundfornemmelse Eftersmagen er meget lang, og har en god sødme og bitterhed.
Jeg synes at Piraat er en rigtig god øl, selvom den er meget sød, og gav den en samlet karakter på 9/10.

At være pirat er for nogen nærmest en hobby, så meget at der fx findes en dansk Landsforening for Pirater. Min egen bror har faktisk en hjemmeside, hvor han sælger pirat udklædninger og andet udstyr, til alle pirat interesserede. Så hvis du som jeg er fan af pirater, så kig ind på hans side Kostumebutikken.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar