20 november 2012

El Diablo - belgisk øl fra Stronzo

Da Mikrobryggeriet Stronzo åbnede for 1 år siden, lagde de hårdt ud med et kæmpe reklamekampagne, og med store planer for markedsandele mv. Desværre er deres eget bryggeri endnu ikke blevet til noget, da det viste sig, at man pga et utæt gammelt amoniak anlæg ikke må bygge i den gamle kødby i København, hvilket ellers var planen. Stronzo har dog i stedet brygget en masse øl som kontraktbryggere, og flere af dem er rigtigt gode.

El Diablo
Stronzo
El Diablo er en belgisk blonde ale, som er brygget med gær fra både Rochefort, Chimay og med Stronzos egen Saison gær, hvad det så end er, så der er basis for masser af kraftig frugtig smag. Jeg går næsten ud fra, at navnet er spil på de 2 gode belgiske djæveløl Duvel og Lucifer, så der er noget at leve op til.
Det er en flot ravgylden øl på 7% alc, med et tæt hvidt skum, som holdt længe, og efterlod fine blonder på glasset. Etiketterne på Stronzos øl er malet af kunstneren Hornsleth, som er gået totalt over til pop-kunst, og nu laver malerier til alt fra kopper til bordskånere. Men jeg synes nu at det er nogle flotte farverige billeder som det giver Stronzos øl karakter.
Aromaen synes jeg er rigtig god. Den er frisk krydret, med duft af belgisk gær og korn, som det passer sig for en belgisk blonde. Slet ikke dårligt. I smagen balancerer det hele også fint, og den krydrede blomster tone fra gæren balanceres fint af en syrlighed som jeg tænker må komme fra Saison gæren. Mundfylden er ganske god, med masser af smag, som fortsætter i en fin eftersmag som er både krydret, bitter og let syrlig.
Jeg synes at El Diablo er et ritigt godt twist af en klassisk belgisk øl, og gav den et lille 9 tal.

Selv om der et lidt meget smart-ass påtaget Brewdog attitude over Stronzo, opvejes det for mig af, at de faktisk laver nogle ganske gode øl. De har på deres første år brygget mindst 31 forskellige øl, og jeg tror at jeg vil anstrenge mig lidt mere for at smage nogle flere af dem.
Øllene kan købes i masser af supermarkeder, bla Bilka og SupeBest, men de mere specielle af dem skal nok findes i specialøls forretninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar