16 november 2012

Julegris(k) - Bankpakke II fra Hornbeer

Hornbeer vandt retsagen om deres bankkritiske øl Grisk, men kom under forløbet til at love, at de også ville lave en juleudgave, en JuleGrisk. Vi ved jo at Jørgen Fogh Rasmussen er meget glad for humle, så jeg havde lidt frygtet at det, ligesom grisk, ville blive en IPA. Men jeg blev meget glædeligt overrasket, for det er en vidunderlig juleøl.

Julegris(k)
Hornbeer
JuleGris(k), eller Bankpakke 2 som de kalder den, har ligesom forgængeren en lang smøre om bankernes dårlige moral, men dog også lidt forklaring af selve øllen. Det er en nøddebrun dobbelbock på 7% alc., med et tæt lysebrunt skum som holdt længe. Billedet på etiketten er lidt overlæsset, synes jeg, men selve øllen er rigtig flot og indbydende.
I aromaen er der duft af nødder, malt, karamel, kardemomme, nelliker, appelsin og lidt humle bitterhed som baggrundstæppe. Jeg går ud fra at JuleGris(k) er undergæret, da det jo er en bock øl, og i den betragtning har den en fantastisk god aroma, med masser af jul.
Smagen er også fyldt med julekrydderier, og er maltet, med lidt lakrids smag og antydningen af lidt røg smag. Sammen med en god sødme, og en fin bagvedliggende bitterhed, skaber smagsindtrykkene en rigtig god mundfylde, og bliver hængende i en dejlig lang eftersmag.
Det her er en juleøl lige efter min smag, med masser af smag, sødme og jul, og jeg gav den en karakter på 9/10.

Jeg tror simpelthen at Julegris(k) er den bedste undergærede juleøl jeg har smagt, overhovedet. Jeg synes at det er et rigtigt godt bud på årets bedste juleøl. Højt skum!

2 kommentarer:

  1. God anmeldelse.Fik den igår fra fad. Læs om doppelbock her http://glocalbeer.dk/wordpress/?page_id=437

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)
      Jeg synes også at Glocalbeer er en rigtigt god side, specielt til definitioner af øltyper mv :)

      Slet