10 september 2012

Jacobsen Brown Ale - 50 øl

Carlsbergs husbryggeri Jacobsen har i tidens løb lavet flere øl, som jeg synes er rigtigt gode. Nogle af dem, fx Abbey Ale, stammer fra den lukkede serie Semper Ardens, men andre stammer fra Jacobsen serien, fx denne Brown Ale. Der står efter sigende i Carlsbergs fundat, at der skal være et bryggeri i bygningerne i Valby, så da man flyttede øl produktionen til Fredericia, lavede man Jacobsen bryggeriet i forbindelse med Carlsberg Besøgscenter.

I den danske ølbibel 50 Øl Du Skal Smage Før Du Dør, er Jacobsen Brown Ale med som en øl man bør smage. Det er den nok både for at give en cadeau til Carlsberg, fordi de på det tidspunkt gjorde en indsats for det danske specialøl, men også fordi det bare er en rigtig god Brown Ale.

Jacobsen Brown Ale
Carlsberg
Jacobsen Brown Ale er en flot nøddebrun Ale på 6% alc, med et luftigt flødefarvet skum, som hurtigt forsvandt. Øllen er klar, så den må være filtreret, men jeg kan ikke læse mig til om den også er pasteuriseret, men det er den jo nok.
I aromaen er der nødder, malt, lidt chokolade, noget krydret, og en ganske udemærket bitterhed. Der findes mange typer Brown Ale, så man ved aldrig rigtigt hvad man får, men i Jacobsens synes jeg at der en rigtigt god aroma, med en fin balance mellem det maltede og bitterheden. Smagen er også god og har de samme elementer som aromaen, hvilket giver en dejligt smagfuld øl, med en god mundfylde, men som samtidigt er ret letdrikkelig. Eftersmagen var fin, med en balance mellem det bitre, krydrede og søde.
Jeg synes at Jacobsen Brown Ale er en skøn øl, nok en af de bedste Brown Ale´s jeg har smagt, og gav den en karakter på 8/10.

Desværre sker der vist ikke rigtigt noget nyt, ude på husbryggeriet. Det sidste jeg har hørt om, var den royale ale som blev brygget i Rusland, i samarbejde med Mikkeller. Om det skyldes at de ikke har kapacitet til at brygge flere øl end de eksisterende, eller at de nye øl de laver kun kan fås på Besøgscenteret ved jeg ikke, men måske skulle man tage derud en dag og finde ud af det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar