09 juni 2011

Brewdog - vuf vuf !

Jeg har på det sidste smagt en del øl fra Brewdog, bla. på Ølfestivallen, så her får I lige en samlet anmeldelse af dem. Det er stærkt humlede øl, men de smager rigtigt godt.

To unge knægte startede i 2007 Brewdog, og har med en typisk engelsk fuck-off attitude, og det helt store marketings budget, gjort bryggeriet til en stor succes. Deres øl serveres på flere gourmetrestauranter, efter sigende inklusiv Noma, sælger stort i Systembolaget i Sverige, og er fx en af de sidste ordentlige udenlanske øl man kan få i Superbrugsen.

Brewdog er også bagmændede bag nogle vanvittige forsøg med øl med høj alcohol procent. Dette er både nogle ekstremt stærke portere, som Tokyo* og deres Ab øl, samt nogle destillerede øl, som Tactical Nuklear Penquin på 32%, Sink the Bischmark på 41% og The End of History på 55% alc.

Jeg har smagt 4 af de øl som Braunstein importerer til Danmark: Punk IPA, 77 lager, 5 am Saint og Trashy Blond, samt Hardkogt IPA, There Is No Santa, Tokyo* og den mildeste af de destillerede øl: Tactical Nuclear Penquin. I får her lige en hurtig anmeldelse af de forskellige.

Jeg har først smagt de 'almindelige' øl i løbet af den sidste uge, og jeg er blevet ret positivt overrasket. Selv om de alle er på grænsen til at være for bitre til mine smagsløg, synes jeg at de alle smager godt. Jeg gav Trashy Blonde 7,5, 77 Lager 6, 5 am Saint 6,5 og Punk IPA 7,5. Den Hardkogt IPA jeg har smagt, tror jeg er en variation af deres normale Hardcore IPA, den gav jeg 7,5. There is No Santa var en juleøl med duft og smag af kakao pulver, den gav jeg 8.

Tokyo*, jeg tror at * skal med, er en stout brygget med jasmin og tranebær og tonsvis af humle. Den er lagret i 4 uger med ristede egetræs spåner, hvilket nok er gjort som et hurtigt alternativ til en lagring på rigtige træfade. Med en alcohol styrke på 18,2% er den noget over hvad man normalt forbinder med øl, og den smager da også mere som en god portvin. Den er tyktflydende og med en massiv smag. Jeg synes at den var rigtig god, og gav den en karakter på 9.
Med Tactical Nuclear Penquin rykker vi så lige et hak op ad alcohol skalaen. Det er en imperial stout, som er fadlagret i 14 måneder, og derefter destilleret 3 gange, ved hjælp af frost. Dette var Brewdogs første af disse øl, som de altså med The End of History fik helt op på 55%. Jeg smagte Penquin til ølfestivallen, og syntes at den smagte forfærdeligt, og gav den kun en karakter på 2. Jeg er dog villig til at give den en ny chance ved en anden lejlighed.

De almindelige Brewdog øl koster kun ca 15 kr stykket, og endda meget mindre når der er tilbud på dem. Det er jo en fantastisk pris for nogle så gode øl, så jeg tror da at jeg skal til at bruge dem som 'hverdags' øl. Jeg tror godt at jeg kan klemme 5-6 Trashy Blond's ind i mit ølskab :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar