22 september 2012

Carls Porter - sort som natten!

På industribryggeriet Carlsberg, kan der godt være langt imellem de gode øl, men de brygger da stadigt et par stykker. Carls Porter er blevet brygget siden 1895, men formentligt ikke efter helt samme opskrift, og har en holdbarhed på 5 år, hvilket jeg aldrig før har set på en Carlsberg øl. De skriver selv at det er en Imperial Stout, og selv om der er langt til de humlede amerikanske, eller Mikkellers varianter, synes jeg faktisk at det er en rigtig god porter.
Carls Porter
Carlsberg

Carls Porter er en flot kaffesort Porter på 7,8% alc, med et luftigt lysebrunt skum, som blev hængende usædvanligt længe for en så stærk øl. Aromaen var god og mørk, og fyldt af brændt malt, lidt kaffe, lidt lakrids, humle, og lidt røg. Aromaen er langt fra så kraftig som vi er blevet vant til fra mikrobryggerierne, der er ikke meget Hornbeer over den, men jeg synes alligevel at den er ganske god.
I smagen  findes de samme elementer, samt en havreagtig sødme og noget lakrids i eftersmagen, hvilket giver en rigtig god mundfylde, og en rigtig lang fin eftersmag. Der en en bitterhed i baggrunden, men den er domineret af sødmen, og kommer først rigtigt frem i eftersmagen, hvor der også er sødme og spor af lakrids.
Jeg synes at Carls Porter er en rigtig god øl, selvom den er mindre bitter end vi nu er vant til i Imperial Stouts, og gav den en karakter på 8/10.

Til en prisen Carls Porter slet ikke nogen dårlig øl, men en Limfjordsporter koster vist lidt mindre, og har klart mere mere røg og tjære. Jeg foretrækker Limfjordsporteren, og hvis man dømmer efter min jagt på Den Bedste Danske Øl, er jeg vist ikke ene om det. Jeg kunne godt tænke mig at smage en fadlagret udgave af Carls Porter, for jeg tror at noget træ og whiskeypræg kunne gøre det til en rigtig spændende øl :)

1 kommentar:

  1. 20 kroner, det var dyrt...! Hvor har du købt den henne til den pris?

    SvarSlet