20 maj 2012

Eskild og Hildegaard - historiske øl fra Berthelsen

 I samarbejde med 2 danske bryggerier har Carsten Berthelsen til Nationalmuseéts udstilling 'Europa møder verden', skabt nogle øl som de kunne være drukket i Danmark for århundeder siden. Jeg smagte dem på årets Ølfestival, til Berthelsens foredrag om Historisk Øl og Mad.

Eskild
Hornbeer
Eskil er lavet hos Hornbeer, som jo efterhånden er Danmarks mest prisvindende bryggeri. Den er opkaldt efter biskop Eskild, som blev sendt til Danmark fra Cistercienser klosteret i Clairvaux, og bla. grundlagde Esrum Kloster. Det er et forsøg på at lave en mørk og kraftig øl, som det kunne have været brygget på gårdene i gamle dage. Det er en art Schwarzbier, men overgæret med belgisk gær, det som man dengang, ifølge Berthelsen har kaldt en Mumme øl.
Det er en flot kastaniebrun øl på 5,6 % alc., med et luftigt lysebrunt skum. Jeg syntes at aromaen var rigtig god, sådan lidt krydret, og med duft af malt og lakrids.
Smagen syntes jeg også var rigtigt god. Det var en god krydret Schwarzbier, uden at være for mørk, som Schwarzbier jo nogen gange er, og med en god bitterhed i eftersmagen. Den havde en rigtig god mundfornemmelse, med masser af smag, en mellem sødme og lidt bitterhed.
Jeg syntes at Eskild var en rigtig god øl, og gav den en karakter på 8 ud af 10.

Hildegaard
 Føniks
Den anden historiske øl, er brygget hos Slotsbryggeriet Føniks, som for tiden har stor succés med deres Pladderballe øl. Hildegaard er en dansk version af de klassiske belgiske klosterøl, som de sikkert også er blevet bygget på klostrene herhjemme. Det er en flot nøddebrun Ale på 9,2%, med et fint flødefarvet skum.
Jeg syntes at aromaen var rigtig god, med duft af malt, honning, mørke bær og lidt nødder.  Smagen var helt fantastisk, og kan vel bedst beskrives som smagen af en brun Triple, med smag af malt, honning, krydderier og en god smag af belgisk gær. Den megen smag gav en rigtig god mundfylde, og en halvlang eftersmag.
Jeg elsker simpelthen disse stærke, sødlige, belgiske øl, og jeg synes at Berthelsen og Fønisk med Hildegaard har lavet en rigtig god klosterøl. Jeg gav den en karakter på 9, og håber at jeg på et tidspunkt kan finde en hel flaske af den, så jeg kan sætte mig ned og rigtigt rigtigt nyde den.

Under industrialiseringen lykkedes det fuldstændigt at få dræbt den danske ølkultur, så vi til sidst ikke havde andet tilbage end billige pilsnere, og det er først inden for de sidste 20 år at den udvikling er vendt, og der begynder at skyde lokale bryggerier op overalt. Jeg synes at Eskild og Hildegaard, inspireret af Belgien og Tyskland, er rigtigt gode bud på hvordan en dansk øl kunne have smagt før pilsnerens indtog. Øllet er en vigtig del af vores kultur-historie, og jeg synes at det er fantastisk, at der kommer stadigt mere fokus på det.
Apropos, så er der i Pinsen, 25. - 28. maj, Middelaldermarked i København, KMM. Det er et stort og spændende arrangement, hvor der, ud over ridderturneringer, gøgl og børneaktiviteter, også er masser af boder som sælger håndlavede historiske ting, mad og øl!!!
I år har de øl fra Herslev Bryghus, som i mine øjne er et af de bedste bryggerier i Danmark. Så selv om det ikke er øl som er produceret historisk korrekt, så er det altså rigtigt godt, lokalt produceret, og vist endda økologisk øl. Jeg glæder mig rigtigt meget til årets middelaldermarked, og vil varmt anbefale oplevelsen til alle som er historisk interesserede :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar