19 juli 2011

Ølsmagning: The Reverened fra Avery Brewing Co.

På Systembolaget fik jeg fat i en belgisk inspireret Quadrupel øl fra amerikanske Avery Brewing. Avery har en række øl med henholdsvis kirkelige og dæmoniske navne, hvoraf denne hører til de første og hedder The Reverend.

Quadrupel er ikke en rigtig øltype, men derimod et navn nogle bruger for at vise at det er en øl som er endnu stærkere end en Tripel. La Trappe laver fx en Quadrupel øl, og det er også et populært navn i USA, fx på denne The Reverend. De er fleste kalder øltypen for en Abt, fx er den legendariske WestVleteren 12 og Rochefort 10 begge en Abt.
En Abt, er en mørk, kraftig øl med alcohol indhold på 10% eller mere. I USA forstås en Quadrupel som samme øltype men lysere og mere klar.

The Reverend
Avery Brewing Co.
The Reverend er en flot, klar, rød-brunlig øl på 10% alc. Skummet var tæt og flødefarvet, men holdt naturligvis ikke ret længe. Den havde en fin aroma, med duft af lidt humle og noget sødt frugt/bær.
Jeg syntes at smagen var rigtig god, med en god varmende muldfylde. Den var meget alkohol sød, med kun lidt bitterhed og lidt syrlighed. Den havde frugtig mørk smag, som af blommer og dadler. Eftersmagen var meget lang, som sherry, og både sød, bitter og lidt syrlig.
Alt i alt syntes jeg, at det var en rigtig god øl. Jeg synes dog at en Abt/Quadrupel skal være mørk og ufiltreret, så det trækker dog lidt ned hos mig at The Reverend er så lys og klar. Jeg tror at nogle gærrester mv kunne give smagen lige den ekstra dybde som f.eks. Rochefort 10 har.
Jeg gav The Reverend en karakter på 8,5 ud af 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar