17 maj 2011

Belgisk Bryg: Achelse Kluis - Bruin Extra

For 2 uger siden var jeg til ølsmagning med Trappist øl. Det var et glimrende arrangement, hvor Lars og Gert fra Belgisk Bryg var ude for at fortælle og servere smagsprøver. Vi smagte på øl fra 5 af Trappisterne, samt lidt øl fra Het Anker og Malheur. En af aftenens mest positive overraskelser, var Bruin Extra fra Achel, så den får I en anmeldelse af her.

Achel er et af de 7 trappist bryggerier. Det ligger på grænsen mellem Belgien og Holland, og driver der hvad Carsten Berthelsen kalder en 'bordershop', hvor de sælger en mængde ting, inklusiv deres egne oste og, vigtigere, egne øl.
Jeg troede at jeg havde smagt alle øl fra Achel, men så kom denne Bruin Extra på bordet, og mums, det var gode sager.

Achel Bruin Extra fra bryggeriet Achel
Bruin Extra
Achel
Bruin Extra er en flot uklar, kastaniebrun øl på 9,5 % alc. Den har et cremet café au lait farvet skum, som efterlod blonder på glasset. Den har en udmærket aroma, med duft af karamel, krydderier, blomster og humle. Som jeg har forstået det, var Bruin Extra oprindeligt en sæsonøl, vist under navnet 'de 3 wijzen' (som jo må betyde de 3 vismænd), men blev grundet stor succes til en fast øl hos Achel. Den har derfor en god krydret smag, med en middel sødme, og lidt bitterhed. Eftersmagen er lang, sød og krydret.
Jeg er stor fan af denne type mørke krydrede øl, og synes at Bruin Extra smager helt fantastisk.
Samlet gav jeg Bruin Extra en karakter på 9/10.

Jeg købte en ekstra flaske af denne store trappistøl, og har tænkt mig at gemme den et par år, for at se hvad der sker :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar