14 maj 2011

Velvet Ale og Rosé Wit

Kvinder drikker ikke nok øl... det synes Carlsberg ihvertfald. De har derfor flere gange forsøgt at lave nogle øl som kvinder bedre kan lide, og forsøger nu igen.
Carlsberg har derfor udsendt 3 nye, mindre bitre øl. Jeg har smagt 2 af øllene, Velvet Ale og Rosé Wit, begge fra Jacobsen bryggeriet. Den sidste af de nye øl hedder Copenhagen 56, og skal vist være en Københavner-smart café øl. Den smager ikke meget anderledes end en Budw... ups, jeg var lige ved at skrive B-ordet...

Velvet Ale
Jacobsen
Jacobsen har brygget sin nye Velvel Ale på vingær, for at opnå de syrlige og søde aromaer som vi kender fra vin. Der er en udemærket beskrivelse af det i pressemeddelelsen om Velvet Ale.
Velvet Ale er en klar hvidgul ale på 5,9%. Jeg synes jo at Jacobsen flasken er rigtig flot, men ud over det ser øllen altså ret kedelig ud (men nu er det jo som sådan heller ikke mig som skal kunne lide den). Skummet var tæt og hvidt, og efterlod blonder på glasset. Øllen har en udemærket aroma, med duft af blomster, hyldebær og sød frugt.
Jeg kunne godt lide øllens smag, den har en mellem sødme men stort set ingen bitterhed. Smagen er champagne agtig, med en sød frugt agtig smag. Eftersmagen er sød, med ganske lidt bitterhed.
Jeg gav den 7 ud af 10.

Rosé Wit
Jacobsen

Rosé Wit er en relancering af Jacobsens øl Sommer Wit. Der står intet om øllen på Carlsbergs/Jacobsens hjemmeside, så jeg ved ikke om det er lavet noget om på øllen, andet end at den nu indeholder æblesaft.
Den er meget sødlig og speciel, men faktisk ganske fin og aromatisk.

Jeg gav også denne øl en karakter på 7 ud af 10.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar