28 juni 2017

Kilkenny - Irsk Red Ale

Den fine Kilkenny øl har i mange herrens år huseret på danske barer, hvor den sammen med Guiness gik for at være de eksotiske indslag fra den store ølverden. Kilkenny var en af de første 'specialøl' som jeg drak, engang i min fortabte ungsom. Da jeg forleden så at man kunne få den i Fakta i en dåse med nitrogen-'himstregims', så købte jeg straks en, så I kunne få en anmeldelse.

Når man åbner Kilkenny dåsen bliver nitrogen-himstregimsen (det er dens officielle navn ;) udløst,
Kilkenny
Guiness & Co.
hvilket giver et flot tykt nitrogen skum på øllen. Når det er forsvundet, er der desværre ikke meget karbonering tilbage, men så må man jo bare drikke øllen lidt snapt. Det er en flot rødbrun øl på 4,3% alk, med en let aroma af malt, karamel og en anelse krydret duft fra malten. Bitterheden i aromaen er lav, måske har den en anelse duft af gran, og i smagen er bitterheden heller ikke i højsædet, men minder faktisk mere om bitterheden i en lagerøl. Der er smag af karamel, ristet malt og brød, samt kunstig humle-agtig smag af gran og blomster. 
Kilkenny er en venlig og letdrikkelig øl, som f.eks. egner sig godt til folk som er blevet kede af at drikke industripilsner, og gerne vil have noget med lidt mere smag. Der startede jeg også selv, for ikke så mange år siden.
Jeg giver Kilkenny en karakter på 6 ud af 10.

Da jeg for 12 år siden besøgte Irland, tog vi en tur ud til byen Kilkenny for at se bryggeriet. Det viste sig desværre, at man slet ikke kunne komme derind, men kun se bryggeriet ude fra gaden. Skuffelsen blev total, da jeg fra de lokale hørte at Kilkenny øllen skam ikke engang blev brygget på byens bryggeri, men blev brygget på Guiness bryggeriet inde i Dublin. Ok så. Men turen var nu ikke helt spildt, for Kilkenny var en hyggelig lille by, og turen dertil var smuk. Nogen gange er det ikke selve øllen som er det vigtige, men rejsen til den. Har jeg hørt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar