14 september 2016

Mort Subite Kriek fra 2010

Som jeg har fortalt mange gange, er jeg stor fan af at lagre øl. Jeg har en farlig masse gamle øl i kælderen, og prøver at finde det bedste tidspunkt at drikke dem på. På mit lager faldt jeg forleden over en Mort Subite Kriek, som jeg vist købte på en øltur til Belgien i 2012. Den havde udløbsdato i 2010, så det er vist på tide at smage på sagerne, for at se om tiden har været god ved den.

Kriek
Mort Subite
Mort Subite Kriek er en klar rød Ale på 4,5% alk. Trods alderen er der et fint lyserøde skum på den, som holder uventet længe. Aromaen er rigtig dejlig, med en god duft af malt, en let syrlighed og lidt af den tørre læderagtige aroma som Bretanomyses giver i øl. En ny flaske af Mort Subite Kriek er meget kirsebær frugtig og nærmest lidt sødlig i det, men den sødme er nu helt forsvundet, så aromaen nærmest er af tørre kirsebær sten. Det får også malten til at spille en meget større rolle end i en ny flaske.
I smagen gælder det samme; at den syrligt-søde kirsebærsmag er gledet i baggrunden, så malten er kommet til at fylde mere. Ud over at gøre smagen mere spændende, giver dette også en rigtig god mundfylde. I eftersmagen er der en blød syrlig smag af kirsebærsten, en fint balanceret smag af brett, samt en let krydret maltsmag.
Jeg synes at Mort Subite's Kriek er ældet rigtigt fint, og synes faktisk at den smager bedre end en ny flaske. Jeg giver den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar